Programma

Blog
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
26 juli 2018
Artikel delen

AI als katalysator voor innovaties in de gezondheidszorg

Denk aan al die keren dat je tegenover de huisarts aan zijn bureau zat en hij op zijn computer opzocht waarom je er de vorige keer was, hoe je er dit keer aan toe bent en wat hij je mogelijk voor kan schrijven. En dat allemaal zonder op te kijken of contact met jou te leggen. De opmars van technologie in de gezondheidszorg is spannend en veelbelovend, maar komt niet altijd ten goede van het persoonlijke contact tussen de arts en de patiënt. Het mooie is dat ook daar technologische oplossingen voor zijn.

Tags

Gast auteur

  • Frederik Brabant, MD, Chief Medical Information Officer bij Nuance Communications

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

We zien steeds vaker voorbeelden van conversational AI om ons heen: van je persoonlijke digitale assistent in huis (bijvoorbeeld Alexa van Amazon of Google Home), tot je auto die reageert wanneer je vraagt waar de files staan. Deze spraakgestuurde technologie kent talloze toepassingen en wordt meer en meer gebruikt om mensen realtime te laten beschikken over informatie die ze zelf niet direct paraat hebben. Dat is voor medische professionals niet anders – met de juiste inzet van conversational AI hebben zij een verlengstuk bij de hand, waarmee het contact met de patiënt verbetert en efficiënter wordt.

Alle aandacht voor patiënt door AI

Neem het contact met je huisarts waar ik eerder aan refereerde. Als zo’n huisarts gebruikmaakt van een virtuele assistent op basis van conversational AI, kan hij het gesprek met jou aangaan, terwijl de assistent zijn opmerkingen noteert en hem ondertussen van relevante nieuwe informatie of informatie over jouw patiëntgeschiedenis voorziet. Bovendien kan de assistent je huidige klachten vergelijken met klachten die je eerder hebt gehad, bepalen welke medicijnen je eerder hebt gebruikt en welke medicijnen nu van toepassing zijn en aan de hand van oude én nieuwe informatie een vervolgtraject uitstippelen. Zo heeft de huisarts alle aandacht voor zijn patiënt en beschikt hij tevens over alle relevante gegevens.

Deze toepassing van AI om de interactie tussen arts en patiënt te bevorderen beperkt zich bovendien niet tot alleen de fysieke afspraak. Een patiënt kan, nog vóór hij in contact komt met een arts, terecht bij de virtuele assistent. Hij kan thuis aangeven wat eraan scheelt, waarna de assistent deze gegevens op basis van AI en Natural Language Processing (NLP) kan verwerken in zijn/haar dossier. Zo heeft de arts nog voor de afspraak plaatsvindt de juiste achtergrondinformatie tot zijn beschikking en kan hij zich vóór de afspraak inlezen, zodat hij op het moment zelf al zijn aandacht op de patiënt kan richten.

AI maakt een opmars in heel veel verschillende branches, maar vooral in een sector die zo snel verandert als de gezondheidszorg levert AI constant uitdagende nieuwe mogelijkheden op. Door deze nieuwe mogelijkheden kunnen we de gezondheidszorg verbeteren, efficiënter maken en zorgkosten verlagen. En hoewel dat nu misschien nog klinkt als toekomstmuziek, zijn de eerste veelbelovende stappen al gezet!

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

KPN Zorgdomotica

Tags

Gast auteur

  • Frederik Brabant, MD, Chief Medical Information Officer bij Nuance Communications

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Reageer

Geef een reactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen