Goede voornemens e-health 2018

8 januari 2018
2018-clock
eHealth
Blog

1.

Professionaliseer de e-health nu eens echt in de organisatie. Het gaat niet alleen om leuke innovaties. De verbetering van de kwaliteit bij de zorg en dienstverlening maakt het eigenlijk tot een fout om e-health, waar nodig, niet verantwoord in te zetten. Dit zowel voor de patiënt / cliënt als de zorgverlener.

2.

Zet kunstmatige intelligentie ook daadwerkelijk in. Er is veel nieuws over en er bestaan veel hypes rond AI. Maar wat doen wij daar nu ook daadwerkelijk mee? Het potentieel is enorm. AI kan namelijk veel tijd en geld besparen. Bijvoorbeeld door beter ondersteunde diagnoses (Insight Driven Healthcare. Dashboarding en GGIS) en therapie. Of door minder fouten en betere inzicht bij complexe processen. Of een snellere en een optimaal op de cliënt afgestemde zorg / dienstverlening.

3.

Tref nu eindelijk eens afdoende maatregelen tegen cybercrime. Hier nauw aan verwant is de optimalisering van de privacy van cliënten en medewerkers. Zowel het instorten van dienstverlening / of zorg en diefstal van vertrouwelijke gegevens t.g.v. hacking. Manipulatie of sabotage vormen anno 2018 een reel gevaar!

4.

Zet e-health grootschalig in ter ondersteuning van ouderen, chronisch zieken en mensen met beperkingen of psychische problemen. Die worden hierdoor veel meer zelfstandig en krijgen een betere kwaliteit van leven. Tevens een flinke ontlasting van de mantelzorgers. Vanuit dit oogpunt behoort de verstrekking van e-health ook bij de gemeentelijke beschikkingen en standaard zorgverzekering thuis.

5.

Ontgin het potentieel van e-health bij de preventie. Zowel primair: het voorkomen van ziekten en welzijnsaandoeningen, als secundair: de cliënt in charge van diens eigen gezondheid, leefstijl en welzijn (GLW). Dat geeft een aanzienlijke gezondheidswinst en bespaart flink op de kosten.

6.

Gebruik een multikanaals-benadering naar de klant. Met andere woorden, zorg voor de passende communicatievorm op niveau, gebruikswijze van media, tijd en locatie. Het aanbod varieert van sociale media, websites en e-consulten, Vlogs en podcasts tot speciale communicatie-apps en special tv-kanalen voor afzonderlijke ziekten. Als het kan ook 24 uur, 7 dagen per week en het gehele jaar toegankelijk.

7.

Zorg er nu eindelijk eens voor dat dossiers onderling ook echt relevante gegevens kunnen uitwisselen. Pas dan worden de Big Data die overall rondzweven ook echte Deep data met betekenisvol inzicht.

8.

Pak als zorgverlener de juiste rol. Als meedenker, coach en supervisor met de cliënt / patiënt zelf in charge. Dat kan via apps, telecare, blended care, Whatsapp-groepen en websites of facebook. Dat lukt in 70-80% van de gevallen. Met de klant (mede) in de regie nemen het begrip, de therapietrouw en het succespercentage van de interventie aanmerkelijk toe.

9.

Denk niet meer alleen lokaal maar ook regionaal en wereldwijd. De moderne geneeskunde bivakkeert niet meer op een geïsoleerd eiland of ivoren toren. Innovatie, afstemming, participatie en collaboratie vergen ook bij e-health het ruim over de eigen schutting kijken. Leg daartoe de juiste contacten met gezondheidspartners, overheden, universiteiten / hoge scholen en het bedrijfsleven. Globalisering en brainbelts vormen een must voor het laten excelleren en floreren van de gezondheidszorg.

10.

En vergeet de opleiding niet. E-health neemt (nog) te vaak een onbeduidend deel van het curriculum of postacademisch onderwijs in. Zet ook VR en AR in bij e-learning. Het zelf beleven, proeven en interactie handelen zijn een prima leermeester. Daarnaast is elektronisch (al of niet virtueel) leren ook een vruchtbaar instrument bij de cliëntvoorlichting.