Hoe digitalisering ons zorgstelsel betaalbaar houdt

29 september 2015
zorgstelsel
Innovatie
Blog
Al jaren zijn er zorgen over de zorg. In 2014 bedroegen de zorgkosten 94 miljard. Toch overheerst optimisme. Innovatie zal ons zorgstelsel betaalbaar houden. We staan aan het begin van een digitale e-health revolutie.    Zeventig procent van alle zorgkosten wordt gemaakt door en voor chronisch zieken. Die groep wordt alleen maar groter. Er komen meer 65-plussers, de levensverwachting neemt toe. Als we op dezelfde voet doorgaan, valt 35 procent van de zorgvragers in de toekomst door arbeidstekort buiten de boot. Dat is een schokkend scenario. We staan aan het begin van een digitale zorgrevolutie. We bankieren online, boeken onze vakantie via internet. Het digitaal managen van onze gezondheid en welzijn is de volgende stap. Dat betekent allereerst dat een patiënt zelf informatie over zijn of haar gezondheid genereert en deelt. Maar het betekent ook transparantie van het aanbod, de kwaliteit en de zorgkosten. Ziekenhuizen, kenniscentra en bedrijven als Philips experimenteren er al volop mee.

Betrouwbaarder Zo worden bij het Leids Universitair Centrum diabetici op afstand gevolgd. Patienten geven hun thuisgemeten bloedglucosewaarden en andere gegevens online door. En hebben zelf zicht op afwijkingen. Het maakt daarmee geregelde controles bij neuroloog, oogarts of diëtist overbodig. De data zijn bovendien completer en betrouwbaarder. Het leidt mogelijk tot minder complicaties. Ook tijdens een onderzoek bij hartpatienten bleek digitale zorg beter. Het aantal ziekenhuisopnames daalde, omdat infarcten door continue registratie beter te voorspellen waren. Gezonde leefstijl Een meer innovatief zorgstelsel is veelbelovend. Dankzij technologie zijn ziektes beter te voorkomen. Er zijn veel apps voor een gezonde leefstijl die waardevolle data voor de zorg opleveren. Gadgets die je stappen tellen, het aantal genuttigde calorieën, je nachtrust. Een trend die in het verlengde ligt van zelf de regie hebben over je gezondheid. 

Mochten mensen toch kwalen krijgen, dan faciliteren e-health-toepassingen dat ze zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Denk aan e-consulting (via een videoverbinding je arts raadplegen), alarmeringslijnen voor ouderen, mogelijkheden voor zelfmonitoring en zelfdiagnose. Voor ALS-patiënten is het straks mogelijk om met hersencommando’s elektrische apparatuur aan te sturen. Innovatie brengt de wereld van de zorg naar de patiënt in plaats van de patiënt naar de wereld van de zorg. Moedervlek 
En, er zullen 'crowdsourcing'-communities ontstaan. Daarop kunnen patiënten vragen stellen aan medici over hun ziekte of kwaal. Online een foto van een moedervlek of uitslag voorleggen aan een specialist kan geruststellend zijn. Wereldwijde assistentie Digitalisering in de zorg biedt daarnaast voordelen voor de medische wetenschap. Internationaal kunnen data van een bepaalde ziekte gekoppeld worden. En internationale samenwerking tussen ziekenhuizen, zorginstellingen en verzekeraars wordt makkelijker. Dat zorgt voor toegankelijkheid, versnelling en levert nieuwe inzichten op. Denk alleen al aan de mogelijkheid dat artsen elkaar online over de hele wereld kunnen assisteren. Volle wachtkamers Uitdagingen zijn er echter nog volop. Artsen en verpleegkundigen vrezen misschien voor hun baan. Bovendien is het zorgsysteem nog zo ingericht dat ziekenhuizen per medische handeling worden betaald. Financieel bekeken hebben ze meer baat bij volle wachtkamers dan digitale zorg. Nederland kan als klein land het voortouw nemen. Het aantal spelers is gering. Er is geen concurrentie, de partijen willen allemaal hetzelfde: goede en betaalbare zorg. Uiteindelijk zal de trend naar meer digitale zorg niet te stoppen zijn. Wat ons betreft liever vandaag dan morgen. Door: Katinka de Korte en Raymond Pijpers, Accenture