Search
Close this search box.
Search

Mag ik online even meekijken?

Donderdag einde van de middag. Veel telefoontjes weten de weg te vinden naar mij. Veelal collega’s met een vraag of ik een patiënt wil ‘zien’ op de SEH. Natuurlijk wil ik dat, want een collega, zeker één in de eerste lijn, die help je. Maar dit meekijken kan een stuk efficiënter als we het digitaal organiseren.

Eén van de collega’s komt met de volgende mededeling: “Ik heb een man van 30 jaar naar je toe gestuurd omdat hij gevallen is en zijn neus scheef staat”. Of ik even wil beoordelen of die gebroken is en of er iets mee moet gebeuren. Hoewel het vervelend is en mogelijk ook pijnlijk, is dit geen spoed. Dit kan ook morgen of over vier dagen op de polikliniek beoordeeld worden. De patiënt is echter al onderweg…

Vanaf SEH meekijken met huisarts

Na de beoordeling vertel ik de patiënt dat hij over drie dagen in de spiegel moet kijken. Als zijn neus dan nog scheef staat, moet hij via de huisarts een afspraak maken bij de KNO-arts. Dit is drie minuten werk en kost ons allen meer dan 200 euro.

Tijdens de administratie, die meer dan de helft van de behandeltijd in beslag neemt, vraag ik mij af waarom ik niet gewoon vanaf de SEH mee kan kijken met de huisarts. Als ik werk en er is iets thuis, dan kijk ik immers ook gewoon op afstand mee naar de pukkel of de schaafwond van mijn zoon.

Als ik bij deze patiënt op afstand mee had kunnen kijken, had het hem niet alleen meer dan 200 euro gescheeld, maar ook zijn reis- en wachtkamertijd. En dan had ik die tijd kunnen investeren in een andere patiënt.

Meer tijd voor andere patiënten

Dat het werkt, heb ik ook ervaren. Na een videogesprek met de plastisch chirurg was het mogelijk om de operatie te regelen, terwijl de plastisch chirurg eerst nog even langs een aantal andere patiënten ging in een ander ziekenhuis.

Eénmaal aangekomen in het ziekenhuis waar ik werk, kon ze direct beginnen met de operatie zonder al te veel tijdsverlies. Als ze eerst naar mijn patiënt was komen kijken, had ze moeten wachten op de operatie omdat de OK bezet was. Die tijd heeft ze nu kunnen besteden aan andere patiënten.

We lezen de afgelopen weken in vele media dat het te druk is op de SEH en dat ambulances geweigerd worden in ziekenhuizen. Beeldbellen met huisarts en ambulance kan een groot deel van die druk op de spoedzorg wegnemen!

maarten

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Door
Lees ook
Duurzaam laryngoscoopblad
UMC Utrecht stapt over op herbruikbare laryngoscoopbladen
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Volg jij ons al?