Multikanaals benadering van de klant op de IBC

18 september 2017
Blog

De jaarlijkse beurs International Broadcast Convention (IBC) in de RAI heeft alles te maken met omroepen, tv en videoproductie. Heeft dat nu ook wat van doen met ICT & Health? Het antwoord is ronduit ja. De relatie van arts, verpleegkundige, paramedicus en andere zorgverleners verloopt steeds meer multichannel.

De innovatieve zorgverlener benadert diens cliënt / patiënt met beeld en geluid en zelfs virtueel of augmented reality. De op de IBC 1017 in Amsterdam getoonde trends hebben zeker hun weerslag op e-health. Er breekt een tijdperk aan van de multikanaals en -mediale zorgverlener.

AV is de informatiedrager

Dat video, ondersteund door verklarende en sfeer zettende audio, een hoge efficiency heeft bij de overdracht van informatie en communicatie, is genoeglijk bekent. Daar bovenop komt een stuk beleving dat een betere klik met de zorgverlener en meer therapietrouw oplevert. Video verdringt op websites en internetkanalen de tekstuele informatie. Iedereen wil een verklarende of instructieve videoclip.  Wie gaat er nu nog saaie tekst lezen? Een bijkomende ontwikkeling is dat iedereen tegenwoordig videoclips kan maken en verspreiden tot live streaming aan toe.

Waarom meerkanaals?

De patiënt / cliënt maakt steeds meer gebruik van slechts één communicatiekanaal of –platform. Ze zitten overal. De belangrijkste kanalen in deze zijn de websites op internet, (smart)tv, social media, web-tv, kabelkanalen en andere IP-videonetwerken. Het multimediale vraag en aanbod op websites is de vierde gamechanger in de gezondheidszorg.

Voor het bekijken van videoclips (de content) gebruikt de ontvanger tal van devices. De belangrijkste weergaveplatforms in deze zijn de smartphones, tablets, smarttv’s en tegenwoordig ook de slimme horloges. Wie zich daar niet op vertoont, wordt veelal ook niet gezien! Ontmoet voor een optimaal contact de cliënt / patiënt op de mediaplek van zijn of haar keuze.

Live streaming

Onder live streaming verstaan wij dat opgenomen beeld en geluid meteen elders zichtbaar is. Een opname met een smartphone, tablet of videocamera is daarmee meteen zichtbaar; van een lokale toepassing tot wereldwijde broadcasting. Iedereen kan met relatief eenvoudige software en hardware een eigen tv-zender in de cloud beginnen. De spreekkamer wordt zo een universeel schouwtoneel waarmee de zorgverlener diens clientèle overal kan bereiken en live mee communiceren.

Voor streaming zijn vaak niet meer dan een vriendelijk geprijsd encoderkastje en/of bijpassende softwareapp nodig. Iedereen kan het plug and play.

Social media

Videoclips overspoelen de social media. Filmpjes op Facebook Live, YouTube, Vimeo, Twitter, Periscope en via Snapchat en WhatsApp. Een filmpje is snel gemaakt. Er wordt naar gekeken en via vlogging heb je zo een schare volgers. Social tv is booming en ook e-health maakt daar met de gezonde boodschap dankbaar gebruik van. Omroepen maken tegenwoordig gebruik via live journalisten ter plaatse via social media. Het nieuws heet van de naald en ingebracht door de mensen zelf. Deze nieuwe vorm van journalistiek heet mojo (mobile journalism).

Overigens gaat het bij social  media niet alleen over jongeren. Ook een flink groeiend aantal midlifers en ouderen stort zich op communicatie en het vergaren van informatie via social medi.

Dokter in the cloud en op Twitter

De IBC liet duidelijk zien dat wereldwijd live uitzenden via de cloud, Twitter en Skype Business in de lift zit. Een eigen tv-station in the cloud, video verzenden via Twitter & Periscope en videoconsulten of seminars via Skype, zijn dagelijkse praktijk geworden. Dus waarom geen arts of verpleegkundige in the cloud? Twitterrende  (para-)medische en medische live vloggers zijn er eveneens al. En Skype maakt furore bij het medisch beeldconsult, teleconferencing en het bijwonnen van colleges of seminars.

Virtuele studio

Tal van omroepen maken gebruik van een virtuele studio in 2D of 3D. De presentator staat voor een groen of blauwscherm en doet zijn of haar dingen. Vervolgens vult de computer via chrome keying het achtergrondscherm in met grafische ontwerpen, achtergronden en/of live video. Bij e-health kan je zo elke medische achtergrondsetting genereren. Bijvoorbeeld de spreekkamer, operatiezaal, apotheek of therapieruimte. Met een druk op de knop wisselt de virtuele achtergrond en kan de volgende gezondheidswerker aan de slag.

Ook 360 raden

Het opnemen in 360 graden (= beeld totaal rondom) is volwassenen geworden. De huidige generatie 360 camera’s is van hoge kwaliteit en betaalbaar. Bij e-health heeft 360 graden meerwaarde vanwege het uit alle hoeken kunnen bekijken van de situatie of operatie. Bij GGZ-therapieën levert het een realistische beleving van de omgeving op.

AR in opkomst

Van door de computer opgetekende onecht (virtual reality) naar het plaatsen in de echte werkelijkheid (augmented reality). Het maakt het mogelijk in een echt bestaande omgeving opereren en ervaren. AR is heel erg geschikt voor het instrueren van cliënten, het uitvoeren van praktisch medisch onderwijs en therapeutische settings bij de GGZ.

AI doet zich gelden

De tweede gamechanger van Deloitte & Touche, de kunstmatige intelligentie, doet haar intrede in videoland. Het gaat hierbij vooral om geavanceerde beeldherkenning en het inschatten over hoe te reageren op de geconstateerde situaties. De beeldherkenning kan je heel ruim zien. Van het herkennen van foto’s en elementen uit videoclips, tot het herkennen van ziektebeelden en emoties.

In noodsituaties schat  AI aan de hand van de binnenkomende beeld & geluidsinformatie in wat er nodig is. Verder zorgt AI middels visuele monitoring ervoor dat processen goed lopen en er bij communicatie voldoende bandbreedte voor handen is.

Kortom, broadcast videoproduction en e-health ontmoeten elkaar. Ze gaan samen verder als een hoogwaardig instrument voor meerkanaals-communicatie op(profiel-)maat van de klant.