Programma

Blog
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Track and Trace in de gezondheidszorg (deel 2)

Studenten Sylvester van der Vlies en Merint van Senus zijn derdejaars ICT & Technology studenten aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Momenteel lopen zij stage bij het Experience Lab van het Expertisecentrum Gezondheidszorg en Technologie. Dit is hun tweede blog over een Proof of Concepts voor track en trace.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Wat

Zoals in deel 1 aangegeven, gebruiken wij binnen het project twee technologieën, het UWB systeem en de Augmented Reality bril. Het UWB systeem is een technologie waar met behulp van drie anchors (bakens), een tag precies gelokaliseerd kan worden. Dit wordt gedaan door middel van radiogolven. Deze radiogolven zitten op een voldoende hoge frequentie dat deze niet stoort met andere gevoelige apparatuur die mogelijk aanwezig kan zijn in een ziekenhuis of zorggebouw.

Voor het UWB gedeelte van het project kozen wij voor de DecaWave TREK1000 Evaluation kit. De reden hiervoor is omdat dit de enige vorm van UWB prototyping kit die je als particulier kunt verkrijgen.
Voor het Augmented Reality deel gebruiken wij de Epson Moverio. Dit is één van de meerdere aanbieders van Augmented Reality op de huidige markt. Augmented Reality is een technologie waarbij virtuele objecten over het “echte” zichtveld van de gebruiker wordt geprojecteerd. Hierdoor lijkt het alsof deze virtuele objecten in de echte wereld staan.

Waarom

Wij kozen voor de  UWB  omdat deze technologie vele mogelijkheden met zich meebrengt met betrekking tot positionering en overdracht van data. Zoals eerder vermeld kun je met UWB de precieze locatie van objecten terugvinden. Dit kan tot 20 centimeter nauwkeurig. Er zijn niet veel andere technologieën waarbij je net zo nauwkeurig binnen een gebouw iets terug kan vinden. Verder kan je sensoren aansluiten op de UWB tags en kun je deze gebruiken om data heen en weer te sturen met een snelheid van maar liefsts 500 mbit/s.
De keuze van de Epson Moverio lag voor de hand, omdat dit één van de weinige vormen van Augmented Reality is die momenteel al beschikbaar is. Van de vormen van Augmented Reality momenteel op de markt is de Epson Moverio zeker één van de beste. Epson gaat er namelijk niet van uit dat de bril constant op het hoofd gehouden wordt en gaat er van uit dat de bril alleen opgezet zal worden voor specifieke doelen. Dit is in ons project namelijk ook het geval. Verder heeft de Epson Moverio de juiste sensoren voor het project wat wij van plan zijn om te maken.

Toekomst

Mocht dit project later verder ontwikkeld zijn tot een commercieel haalbaar product, dan zouden er nog enkele aanpassingen gedaan moeten worden aan de hardware. Ten eerste moet de frequentie van het UWB signaal verhoogd worden van de huidige 3 GigaHertz naar 7 GigaHertz. Dit moet omdat deze frequentie gecertificeerd is voor gebruik binnen verpleeg/ziekenhuizen. Daarnaast moet de antenne groter en sterker worden zodat het bereik van het UWB systeem groter wordt. Ook zullen de tags kleiner en compacter moeten worden.

Software

Het UWB deel van het Proof of Concept wordt geschreven in QTCreator. Dit is een windows-vriendelijke C++ IDE waarmee je niet alleen in C++ kan programmeren, maar hier ook een grafische interface mee kan bouwen. Dit is natuurlijk veel beter dan andere IDE’s waar dit niet het geval is, aangezien het voor ons project erg belangrijk is dat er een grafische interface aanwezig is waarin de gebruiker kan kiezen wat zij zoeken.

Voor het programmeren van de Epson Moverio is gekozen voor Unity. Unity is gemaakt voor het creeën van 3D applicaties. Er zijn meerdere manieren om de Epson Moverio te programmeren, maar deze zijn allemaal gebaseerd op Java en het Android SDK (Software Development Kit). Hierbij zal er boven op het standaard Android SDK een Add-On toegevoegd worden waardoor 3D applicaties mogelijk zijn. Het is natuurlijk veel makkelijker om Unity te gebruiken hiervoor, aangezien deze gemaakt is voor het schrijven van 3D applicaties. Verder is er voor Unity natuurlijk dan ook veel meer support met betrekking tot 3D applicaties.

Uitrol

Bij het uitrollen van dit project naar een werkelijk product is het handig dat er voor C++ gekozen is omdat deze makkelijk te verplaatsen is naar andere platformen.

Waar staan we nu?

Op dit moment zijn wij bezig met het programmeren van de verschillende onderdelen van het project. Merint houd zich momenteel bezig met het programmeren van de Epson Moverio en Sylvester houd zich bezig met het programmeren van het UWB systeem. De communicatie tussen de twee onderdeel staat momenteel al. Het is momenteel al mogelijk om door middel van het UWB systeem objecten te traceren en de precieze locatie gebaseerd op een xyz systeem zichtbaar te stellen. Deze data wordt al doorgestuurd naar de Epson Moverio en deze kan de informatie al gebruiken om het object zichtbaar te stellen. Het is echter nog niet heel gebruiksvriendelijk. Daar houden we ons nu dan ook vooral  mee bezig.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

KPN Zorgdomotica

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen