Vier belangrijke internationale IT-trends in de zorg voor 2016

5 april 2016
Int-Trends
Databeschikbaarheid
Blog

Trend # 1: Martini Rosso-zorg

Het ziekenhuis breekt langzamerhand zijn ‘stenen muren’ af en zet zijn (virtuele) deuren open. Dat gebeurt ook nog eens over de zorgketen heen. Ik noem het ‘Martini Rosso-zorg’ in aansluiting op de slogan van dit alcoholische drankje: ‘any time, any place, anywhere’. In de Verenigde Staten wordt dit ‘Connected Health’ genoemd: Care Anytime, Anywhere met Telehealth, Mobile, & Wireless Technology. Deze trend hoort ook in Nederland op de agenda – en dan zodanig dat ‘Connected Health’ in één adem genoemd wordt met ‘Patient engagement’. Dat is niet alleen van belang voor de individuele zorgorganisaties, maar ook voor het geheel van regio- en technologie-partners die met elkaar samenwerken. In tegenstelling tot het alcoholische drankje is mijn advies: Geniet en doe dit zeker niet met mate. De NVZ gaf het ook al aan in Zorg voor 2020: de patiënt neemt steeds meer de regie over zijn zorg, en technologie helpt daarbij. De clicks nemen de plaats in van de bricks.

Trend # 2: De data-explosie

Data, data en nog eens data. Dat is waar het steeds meer om gaat in de zorg. Data speelt bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een grote rol in de politieke maatregelen om de zorgkosten in het land te verlagen en de kwaliteit te verhogen. Population Health is daar nu het toverwoord. Zo maakt de staat New York sterk gebruik van vernieuwende data-analysetools die outcome based over de zorgketen heengaan. Dit om bijvoorbeeld het aantal vermijdbare opnames naar beneden te brengen. Tevens vindt contractering en betaling van de zorg datagedreven plaats over de zorgketen heen. Dit dwingt echte samenwerking tussen zorginstellingen af. Een waarschuwing is wel op zijn plaats als het gaat om population management. We moeten voorkomen dat door deze ontwikkeling de individuele patiënt niet meer wordt gezien. Uiteindelijk gaat het in de zorg om de individuele patiënt en niet om populaties.

Duidelijk is, dat de technologie om data te analyseren en te visualiseren in 2016 zeer volwassen is geworden. Of het nu gaat om medisch onderzoek, klinisch of financieel inzicht; voor alles is wel een tool of oplossing. De beloftes die worden gedaan om echt predictive met data aan de slag te gaan worden op dit moment echter nog niet ingelost. De crux zit niet in de tooling. De uitdaging zit in het registeren, uniformeren en delen van betrouwbare data. Nederland moet echt waken om op dit punt de strijd niet te verliezen ten opzichte van andere landen.

Trend # 3: Cloudtechnologie

Nagenoeg elke industrie haalt zijn IT uit de cloud of is bezig met de transformatie naar de cloud toe. De zorg blijft hierin, met uitzondering van her en der enkele back-officesystemen, achter. De reden hiervoor ligt voor de hand: het vertrouwen dat de cloud veilig genoeg is voor de zorg is nog niet voldoende aanwezig. Er speelt echter meer. De grote EPD-leveranciers bieden hun oplossingen op dit moment vooral aan via traditionele installaties en licentiemodellen. Volledige cloudoplossingen met daaraan gekoppelde vernieuwende abonnementsmodellen zijn nog niet voorhanden. Maar we zien wel dat dit onder druk van technologie-reuzen snel aan het veranderen is.

Philips, Dell, Microsoft, IBM, Oracle, Amazon en Salesforce zetten volop in op het leveren van betrouwbare en veilige cloudoplossingen ten behoeve van de zorg. Wie nu bezig is met het ontwikkelen van een digitale strategie voor de komende drie tot vijf jaar kan niet meer om de cloud heen. Daarbij is het zaak om verder te kijken dan alleen naar operationele besparingen. Cloudtechnologie kan weleens het antwoord zijn op het delen van data en het uniformeren en het verbinden van zorg over instellingen, de regio en de keten heen.

Trend # 4: Cyber security

Door het toenemend belang van data en cloud neemt de belangstelling voor datasecurity toe. Dat is maar goed ook, want ook de zorg is een doelwit voor cyber-criminelen. Het is daarom zaak om niet alleen te investeren in het hoger maken van de veiligheidsmuren en awareness-programma’s voor (zorg)professionals en patiënten. Organisaties moeten zich ook voorbereiden op de situatie dat het een keer misgaat. In het bedrijfsleven is het fenomeen CERT (Computer Emergency Readiness Teams) sterk aan het opkomen. Dat komt in actie bij een cyberaanval en richt zich op het beperken van de schade. Een dergelijk team is voor een zorginstelling ook een waardevolle voorziening om risico’s te verminderen en de continuïteit te waarborgen.