In de herfst van 2017 zat ik aan tafel met John Mattison, de Chief Medical Officer van Kaiser Permanente, een zorgbedrijf ergens in de VS. We waren er beiden over eens dat het beste dat we konden doen voor startups in de zorg (en ook voor de mensheid in het algemeen), het ontmoedigen van hun oprichting is. Misschien best dat we hen meteen torpederen als ze ons benaderen.
Een startup van de grond krijgen is extreem veeleisend voor de teamleden van de startup. Relaties worden op het spel gezet, gezondheid die zwaar lijdt onder de druk, families die verwaarloosd worden, mensen die financieel aan lager wal geraken... voor een initiatief dat een maximale inzet vraagt en een minimale kans op slagen biedt. En als er toch iemand succes heeft, worden ze geboycot door regelgevers en/of opgekocht door grotere bedrijven.
WAAROM? NO PROBLEMS, ONLY SOLUTIONS (JIMMY CLIFF)
Vele startups hebben schitterende oplossingen voor problemen die onbestaand zijn en/of geen rekening houden met cultuur en/of een erg beperkte demografische cohorte bedienen (zoals mensen met een smartphone van 1000 dollar die in San Francisco wonen).
WAAROM? DON’T BELIEVE THE HYPE (PUBLIC ENEMY)
Bij veel starters is hun enige verdienste het combineren van medische termen met woorden van de Gartner Hype Cycle en/of succesvolle bedrijven: Uber voor Diabetici, Facebook voor Gluten Allergie, Airbnb
voor Neurochirurgen, Virtual Reality voor Darmkanker, Blockchain voor Tourette,... gevolgd door een zinloze verklaring “opgericht
door 2 mensen die bij GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple) werkten”, die als een soort van kwaliteitsgarantie moet dienen.
Maar wat dan te doen met al die beloftevolle grafieken en rapporten omtrent toenemende investeringen van organisaties zoals Startup Health, Rock Health en andere? Zijn die toenemende investeringen te danken aan het potentieel of ligt het aan een markt waar de meeste investering nauwelijks renderen en dat -bij gebrek aan beter- toch in zorg-startups geïnvesteerd wordt?
Mijn opinie is dat het een combinatie van beiden is en dat toch een deel van die startups iets interessants aan het ontwikkelen is en dat in toenemende mate. En dat is het goede nieuws!
Er worden hoe langer hoe meer producten ontwikkeld die niet alleen uitstekend uitgewerkt zijn, maar die ook een daadwerkelijke bruikbare oplossing bieden voor een bepaald probleem. Daar waar voorheen startups zich louter richten op het digitaliseren van een proces of product, focussen ze zich nu veel beter op de probleemstelling en doen ze moeite om diepgaand te integreren met het ecosysteem om de integratie in een dagelijkse routine helemaal juist te krijgen. Dit resulteert in betere oplossingen die niet alleen digitaliseren, maar die ook een substantiële meerwaarde met zich brengen.
Goed nieuws is dat we ook veel beter zijn geworden met het torpederen van nieuwe initiatieven die uitgaan van de foute premisse zoals hierboven vermeld.
Hierbij enkele voorbeelden van recente initiatieven die de strenge selectiecriteria overleefden:
ZIPONGO ONTWIKKELD DE FOODSCRIPTS APP
Zipongo’s aanpak weerspiegelt een bredere trend die geleid wordt door gezondheidsstelsels zoals Geisinger, die berekend hebben dat het goedkoper is om de kosten van de aankopen van (gezond) voedsel voor bepaalde patiënten te dekken in tegenstelling tot het deken van de kosten van potentiële ziekenhuisopnames.
De app is gericht op mensen met hypertensie, diabetes, obesitas en andere aandoeningen en biedt voeding programma’s die aansluiten op hun voedingsbehoeften.
TRANSPORT ALS EEN SERVICE
‘Cadillac Book’ is een abonnementsdienst van $1.500 per maand die gebruikers toegang geeft tot bijna elke Cadillac. Je mag 18 maal per jaar van voertuig wisselen en het model naar keuze wordt thuis geleverd. Verzekering, registratie, belastingen, onderhoud en een onbeperkt aantal kilometers zijn inbegrepen. Een gelijkaardige service zou fantastisch zijn voor mantelzorgers én voor minder valide mensen.
VERDIEN DOOR TE BEWEGEN
SweatCoin volgt uw bewegingen via uw smartphone en beloont u voor hoeveel u beweegt. Vervolgens kent de app punten toe die u kan inwisselen tijdens de aankoop van in-app producten. De app belooft om gezond gedrag te versterken. Ik geloof wel in het principe omdat tijdens een hackathon die we in 2014 organiseerden voor Microsoft we een sterk gelijkend product (Vi-coins) begeleidden en het potentieel snel duidelijk was.
FDA KEURT ALGORITME GOED
De Food and Drug Administration (FDA) heeft het gebruik goedgekeurd van een algoritme dat de vitale parameters van patiënten continu controleert om vervolgens te helpen om bijvoorbeeld hartaanvallen of ademhalingsfalen te voorspellen. Het algoritme, het Wave Clinical Platform genaamd, werd ontwikkeld door medisch technologiebedrijf ExcelMedical. Gezien het feit dat middelen in de gezondheidszorg onder druk staan, zeker wat betreft personeelsbezetting, wordt de noodzaak groter om ons bij te laten staan door zulke slimme technologie.