Informatie is alles

di 20 februari 2018
Informatie is alles
Innovatie

Hypecyclussen geven een beeld van technologische megatrends en hun implicaties voor het vormgeven van de toekomst van de gezondheidszorg. De ‘Hype Cycle’-analyse van dit jaar toont volgens Gartner aan dat er een aanzienlijk aantal doorbraken op het gebied van informatie en medische technologie aankomt. Het beoordelen van de waarde van elke megatrends in technologie, in relatie tot strategische doelstellingen en organisatorische voorbereiding kan organisaties helpen om de juiste beslissingen te nemen over investeringen en strategische planningsprocessen.

Technologische megatrends die toekomst van gezondheidszorg vormgeven
Organisaties voor de gezondheidszorg (HDO’s) worstelen met een reeks transformationele vereisten rond kosten, kwaliteit en toegang. De groeiende druk waaronder zij werken, is deels te wijten aan de toename van het aandeel van ouderen in de bevolking. Het gevolg is een veel langere levensduur en hogere kosten per capita voor de gezondheidszorg. De meest recente Hype Cycle-analyse van Gartner toont dat een groeiend aantal belangrijke informatie en medische doorbraken waarschijnlijk marktklaar zullen zijn in het gemiddeld drie tot vijf jaar durende venster van een strategisch IT-plan.

Exponentiële groei hoeveelheid gegevens

Transformatie van de gezondheidszorg en de vooruitgang van de medische wetenschap worden gevoed door een exponentieel groeiende overvloed aan gegevens. Er is ook een wens om deze gegevens te gebruiken, om operaties in real-time aan te passen, voor precisie in diagnose en personalisatie in therapieën, en voor proactief gezondheidsbeheer. Het vormgeven van dit ecosysteem in een informatiesnelweg zal waarde toevoegen aan alle onderdelen van de waardeketen. In 2018 wordt het ook duidelijk dat informatie- en communicatietechnologie (ICT), zoals de medische technologie (MT) daarvoor, in de strijd tegen ziekten, medische fouten en volksgezondheid centraal staat. ICT heeft, in gecombineerd met medische kennis, technologie en vooruitgang in behandelingen, deze strijd naar een nieuw niveau getild. In de afgelopen jaren zijn de uitdagingen voor de CIO verschoven van het ondersteunen van incrementele verbeteringen, naar het opnieuw definiëren van de mogelijkheden van wie we zijn als professionals, als ondernemingen, wat we doen en hoe we het doen. Onderzoek toont aan dat organisaties beter presteren als zij een Chief Innovation Officer hebben. Die rol kan door de CIO of CMIO, of door beiden tegelijk worden uitgevoerd.

Beantwoorden nieuwe vragen

In 2018 moeten zorgverlenende organisaties en CIO’s zich voorbereiden om deze specifieke vragen te beantwoorden:
    • Hoe gebruiken we het elektronische medische dossier (EPD): inhoud, regels en prestatiegegevens om consistente evidence-based geneeskunde en zorggerelateerde best practices aan te wenden bij steeds grotere organisaties?
    • Hoe komen we dichter bij het optimaliseren van de waarde van bestaande informatiesystemen en applicaties?
    • Hoe verdiepen we onze betrokkenheid bij patiënten door persoonlijke, gemakkelijke digitale relaties die zowel administratief als medisch zijn?
    • In hoeverre gaan gezondheidssystemen (en ook het ministerie van volksgezondheid) zich uitbreiden over de grenzen van de klassieke medische missie - diagnose en behandeling van patiëntproblemen? Hoeveel verwachten evoluerende publieke en private betalerscontracten en stellen providers in staat niet-medische determinanten van community health op zich te nemen?
    • Hoe kunnen CIO’s helpen een optimale investeringsstrategie vorm te geven in het licht van nieuwe samenwerkingen en rivaliteiten van de prominente spelers in IT en MT?
    • Hoe kunnen IT- en medische leiders de aansturing van IT, MT en gegevens combineren en moderniseren om zich voor te bereiden op een digitaal tijdperk dat zowel bedrijfscohesie als behendigheid vereist? Wat is ons ambitieniveau: is het een verbetering of is het echt een digitaal opgewekte transformatie?
Het tempo van innovatie is onmiskenbaar versnelling. Onbewerkte nieuwe functies zoals AI / ML / deep learning / natuurlijke taalverwerking [NLP], locatie- en conditiesensoren, real-time visualisatie en omnichannel-opties voor consumentenbetrokkenheid, gaan van brede concepten naar een breed scala van use-cases, die zich op diverse manieren ontwikkelen met verschillende gebruikersclusters.

Digitale gezondheidszorgmodellen

Sommige technologieën, zoals AI, gaan aan MT-zijde nog sneller dan aan de IT-dimensie. De onderliggende technologieën die leiden tot innovaties in de gezondheidszorg worden steeds vaker bewezen (zoals cloud, mobiel, sociale en big data) in andere industriën. Voor de gezondheidszorg is het Electronic Health Record System nog steeds de grootste afzonderlijke innovatietrigger in de gezondheidszorg. Hoewel sommige zorginstellingen nog in de beginfase staan van hun digitale gezondheidsreis, omvat de trend de belofte om met succes over te schakelen naar een op zorgaanbieders gebaseerd gezondheidsbeheer voor patiënten, een sterkere betrokkenheid van patiënten en futuristische digitale gezondheidszorgmodellen.