Het invoeren van online inzage is niet zozeer een technisch project, maar veel meer een uitdagend veranderproces. Patiënten én zorgverleners moeten hier vanaf het begin bij betrokken zijn. Alleen dan wordt het een waardevol onderdeel van het zorgproces en helpt het patiënten verder. Om ziekenhuizen te helpen met online inzage heeft Nictiz, expertisecentrum e-health, samen met patiënten, projectleiders en zorgverleners het handboek ‘Online inzage, hoe regelen we dat?!’ ontwikkeld. Dit handboek belicht de niet-technische uitdagingen en biedt praktische handvatten voor iedereen die met online inzage de zorg wil verbeteren.
Veel Nederlanders willen hun medische gegevens graag online inzien. Steeds meer ziekenhuizen ontwikkelen hiervoor een patiëntportaal, zo blijkt uit de monitor hoeonlineisjouwziekenhuis.nl. Het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt & Professional (VIPP) stimuleert dit en maakt online inzage vanaf 2020 bij elk ziekenhuis mogelijk. Online inzage is veel meer dan een technisch ICT-project. Om boven water te krijgen waar je allemaal aan moet denken, hebben we de afgelopen 1,5 jaar bijeenkomsten georganiseerd en gesprekken gevoerd met ervaren patiënten, zorgverleners en medewerkers van zorgorganisaties, zoals project- en programmaleiders. De waardevolle kennis die we uit deze bijeenkomsten verkregen, hebben we vastgelegd in het handboek ‘Online inzage, hoe regelen we dat?!’. Het handboek gaat in op hoe patiënten en zorgverleners betrokken kunnen worden bij de opzet van een patiëntportaal met online inzage en wat de meerwaarde hiervan is. Daarnaast komen de rol van de raad van bestuur, visievorming en besluitvorming aan de orde.