Online inzage: even wennen

17 april 2018
Online inzage: even wennen
Databeschikbaarheid

Het invoeren van online inzage is niet zozeer een technisch project, maar veel meer een uitdagend veranderproces. Patiënten én zorgverleners moeten hier vanaf het begin bij betrokken zijn. Alleen dan wordt het een waardevol onderdeel van het zorgproces en helpt het patiënten verder. Om ziekenhuizen te helpen met online inzage heeft Nictiz, expertisecentrum e-health, samen met patiënten, projectleiders en zorgverleners het handboek ‘Online inzage, hoe regelen we dat?!’ ontwikkeld. Dit handboek belicht de niet-technische uitdagingen en biedt praktische handvatten voor iedereen die met online inzage de zorg wil verbeteren.

Veel Nederlanders willen hun medische gegevens graag online inzien. Steeds meer ziekenhuizen ontwikkelen hiervoor een patiëntportaal, zo blijkt uit de monitor hoeonlineisjouwziekenhuis.nl. Het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt & Professional (VIPP) stimuleert dit en maakt online inzage vanaf 2020 bij elk ziekenhuis mogelijk. Online inzage is veel meer dan een technisch ICT-project. Om boven water te krijgen waar je allemaal aan moet denken, hebben we de afgelopen 1,5 jaar bijeenkomsten georganiseerd en gesprekken gevoerd met ervaren patiënten, zorgverleners en medewerkers van zorgorganisaties, zoals project- en programmaleiders. De waardevolle kennis die we uit deze bijeenkomsten verkregen, hebben we vastgelegd in het handboek ‘Online inzage, hoe regelen we dat?!’. Het  handboek gaat in op hoe patiënten en zorgverleners betrokken kunnen worden bij de opzet van een patiëntportaal met online inzage en wat de meerwaarde hiervan is. Daarnaast komen de rol van de raad van bestuur, visievorming en besluitvorming aan de orde.

Meer is niet perse beter

De volgende stap in het verbeteren van de informatiepositie van patiënten, is het bundelen van alle zorggegevens in een online omgeving: een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Patiënten hoeven dan niet meer bij verschillende patiëntportalen in te loggen om bij hun medische gegevens te komen. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Nictiz maakte Elisabeth van Schaïk (stichting Ikone) het belang van PGO’s op een pijnlijke manier duidelijk. Zij liet zien dat het managen van haar zorgproces een bijna ondoenlijke exercitie is geworden. Elisabeth moet inmiddels bij 14 (!) patiëntportalen inloggen om een overzicht te hebben van haar eigen gezondheidsgegevens. Een PGO brengt deze informatie weer bij elkaar en zou het voor Elisabeth dus een stuk overzichtelijker en gebruiksvriendelijker maken. Met MedMij werken we er hard aan om PGO’s binnen afzienbare tijd onderdeel te maken van de zorg. Patiëntportalen en PGO’s zullen nog wel een tijdje naast elkaar blijven bestaan. En dat is helemaal niet verkeerd. Een patiënt met een chronische aandoening die onder behandeling is van veel zorgaanbieders, heeft veel baat bij een PGO. Maar als je een keer per jaar naar het ziekenhuis gaat, is het portaal van dat ziekenhuis voldoende.