In medische richtlijnen worden wetenschappelijke inzichten vertaald naar aanbevelingen voor de klinische praktijk. Die richtlijnen zijn veelal lang en complex, waardoor informatie niet gevonden of verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Hierdoor schiet de richtlijn zijn doel voorbij. Digitale oplossingen kunnen het gebruik van richtlijnen efficiënter én makkelijker maken.
De zorgprocessen binnen de gezondheidszorg zijn dynamisch en complex. Om de kwaliteit van zorg te kunnen waarborgen, is het belangrijk om deze zorgprocessen te standaardiseren en te structureren. In Nederland bieden verschillende beroepsverenigingen richtlijnen om de zorg te standaardiseren. Richtlijnen worden gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten. Primair heeft dit als doel de zorg en de uitkomsten voor de patiënt te verbeteren.¹
Een goede richtlijn brengt allereerst de nieuwste wetenschappelijke inzichten over op de praktijk. Hoewel de inhoud van de richtlijnen bewezen is, leidt dit niet altijd tot de gewenste effecten in de praktijk. Een mogelijke verklaring is dat de implementatie van de richtlijnen suboptimaal is.
Belangrijke factoren die de implementatie belemmeren, zijn de tekstlengtes. Hierdoor kan de lezer van de richtlijn de concrete aanbeveling niet vinden, of bestaat het risico dat de aanbeveling onjuist geïnterpreteerd wordt. Ook zorgt de grote hoeveelheid informatie voor een averechts effect; de informatie wordt minder goed opgeslagen, als gevolg waarvan de kennis die de richtlijn moet verspreiden, niet wordt opgenomen in de dagelijkse praktijk.²