Toets via Kenniscentrum zorgverzekeraars versnelt digitale zorg

wo 14 april 2021
Toets via Kenniscentrum zorgverzekeraars versnelt digitale zorg
Apps
Premium

In één keer weten of een digitaal zorgconcept voldoet aan de criteria van zorgverzekeraars in Nederland. Dat is de essentie van het Kenniscentrum Digitale Zorg. Die one-stop-shop aanpak zorgt ervoor dat waardevolle digitale zorginnovaties sneller geïmplementeerd kunnen worden. Medewerkers van zorgverzekeraars en Zorgverzekeraars Nederland vertellen over de meerwaarde van de gezamenlijke toets via het Kenniscentrum. Ook Paul Koning van Prisma is als aanbieder enthousiast over deze gebundelde aanpak.

Wat is de kern van wat zorgverzekeraars doen in het Kenniscentrum? Hier komen zij intensief in contact met ontwikkelaars die volledig inzicht geven in de innovaties en de beoogde marktpositionering van applicaties die worden ingezet in het zorgproces, schetst Dennis Japink, adviserend geneeskundige bij Menzis.

Het centrum toetst of digitaal zorgaanbod veilig en met toegevoegde waarde kan worden ingezet in het zorgproces, vervolgt Niels van Gorp, datastrateeg en filosoof bij VGZ. “De uitkomsten van deze toetsing koppelen we terug aan de aanbieders van digitale zorg, waarbij ook duidelijk punten ter verbetering worden meegegeven. Wat we tijdens het toetsen vinden leggen we vast, zodat zorgverzekeraars met deze bevindingen pilots kunnen aangaan met de aanbiedende partijen.”

Waar toetsen jullie precies op?
Paul Samwel, CISO bij ONVZ: “We toetsen applicaties op zeer brede criteria. Van gebruiksgemak, tot weerbaarheid tegen cyberdreigingen en het voldoen aan wetten (zoals de AVG) en normen van instanties.”

Dennis Japink: “Voor het toetsen gebruiken we een leidraad. Het mooie is dat de leidraad ontwikkelaars handvatten geeft om digitale zorgapplicaties zodanig te ontwikkelen dat ze voldoen aan essentiële kwaliteitseisen die aansluiten bij doelmatige en kwalitatief goede zorg.”