De zorgsector staat aan de vooravond van een cliëntrevolutie. De cliënt van morgen wil zijn zorg online kunnen regelen, vraagt om eigen regie en wil op basis van goede en betrouwbare data zelf beslissingen nemen en zorg kunnen krijgen: 24 uur per dag en zeven dagen in de week. Dat vraagt om andere manieren van cliëntcommunicatie en -ondersteuning, nieuwe zorgprocessen en nieuwe businessmodellen. Daarom ontwikkelde GGZ-organisatie VIGO mee aan het GZ-Plein: een digitaal platform waarmee iedereen zijn zelfredzaamheid en mentale veerkracht kan versterken.
Slimme digitale oplossingen, inzet van kunstmatige intelligentie plus de focus op gezondheid en preventie gaat ons zorgsysteem de komende jaren radicaal veranderen. Er ontstaat een zorgecosysteem met meer focus op preventie en digitaal: meer zelfzorg en meer zelfregie, stelt Jolande Tijhuis, bestuursvoorzitter van GGZ-organisatie VIGO.
“Zorgorganisaties en zorgprofessionals die zich hier onvoldoende bewust van zijn, krijgen het heel zwaar. Technologie gaat ook zorgen voor meer samenwerking tussen publieke, maatschappelijke en commerciële sectoren zodat er nieuwe, goede zorgproducten ontstaan. Vanuit deze visie heeft VIGO het initiatief genomen voor GZ-Plein en is nu één van de launching partners.”
Laagdrempelig
De coronapandemie heeft laten zien dat aandacht voor preventie van zorg steeds belangrijker en noodzakelijker wordt. Dat geldt niet alleen voor de somatische zorg, maar zeer zeker ook voor de mentale gezondheid van jongeren en volwassenen. Een groeiend aantal mensen zoekt een psychiater of psycholoog, waardoor de wachtlijsten langer worden en zorgkosten stijgen.
Om dat tegen te gaan, is GZ-Plein ontwikkeld: een digitaal platform dat laagdrempelig informatie en psycho-educatie biedt voor iedereen die aan de slag wil met zijn mentale gezondheid. De info en de modules op GZ-Plein versterken zelfredzaamheid en mentale veerkracht in de overtuiging dat zo ernstigere psychische klachten voorkomen kunnen worden.
GZ-Plein is ontwikkeld door GZ-Punt. “GZ-Plein heeft als ambitie om het heel gemakkelijk te maken je eigen mentale fitheid te trainen”, vertelt Esmee Valk, directeur van GZ-Punt (zie cv-kader). “Door goede informatie en psycho-educatie, ondersteund door AI en slimme nudging-technieken, hebben mensen zelf de touwtjes in handen en zijn ze in staat hun ondersteuning op- en af te schalen naar eigen wens en mogelijkheden.”
Van zorg naar voorzorg
Om mentale problemen te voorkomen, is het belangrijk dat de focus meer komt te liggen op preventie. Valk: “GZ-Plein richt zich op het versterken van eigen kracht en laat mensen zien waartoe ze zelf in staat zijn. Op één platform is alles te vinden wat iemand nodig heeft om zijn mentale gezondheid fit te krijgen en zo te houden, gebaseerd op de principes van positieve gezondheid.”
Dit kan aan de hand van blogs, video’s, webinars en podcasts. “Of je gaat zelf aan de slag met een online module”, aldus Valk. “Daarnaast kunnen mensen in contact komen met elkaar in ‘community’s’ waar ze binnen ze een beveiligde omgeving ervaringen kunnen delen. Het platform is ingedeeld in vijf thema’s en je kunt ondersteuning krijgen in onder andere zingeving, sociale verbinding en fysiek fitter worden.”
GZ-Plein is overal toegankelijk met een smartphone, pc of tablet en het is kosteloos. Valk: “Het doel is om zo laagdrempelig mogelijk te kunnen werken aan mentale gezondheid, waar en wanneer iemand maar wil.”
Digitale marktplaats
“Wat GZ-Plein uniek maakt, is dat het een multifunctioneel platform is: een digitale marktplaats”, stelt Valk. “Er wordt betrouwbare informatie geboden, waardoor iemand met psychische vragen of klachten zelf de regie kan voeren over zijn mentale gezondheid. Door gebruik te maken van data kan straks de juiste match met een behandelaar worden gemaakt en bepaalt iemand zelf wanneer en van wie hij welke behandeling wil hebben. Hiermee realiseer je een volgende stap in shared decision making: samen met de cliënt invulling geven aan zijn herstel. Dat kan zowel digitale ondersteuning als face-to-face contact zijn.”
Een belangrijk aspect is volgens Valk dat een gebruiker zelf eigenaar is van zijn of haar gezondheidsdata en daar goede adviezen op krijgt: de juiste zorg op het juiste moment en de juiste plaats. Gebruikers doen zoveel mogelijk zelf om hun veerkracht te vergroten en bepalen zelf wat ze hiervoor nodig hebben.
“Wanneer iemand meer ondersteuning nodig heeft, kan GZ-Plein op basis van jouw wensen en voorkeuren een behandelaar of een andere soort hulpverlener voor je vinden”, licht Valk toe. “Dit kan een psycholoog, yoga-docent of personal trainer in de buurt of digitaal zijn. Deze vorm van mensen die zorg zoeken en professionals die zorg verlenen te koppelen aan elkaar, maakt GZ-Plein een innovatief, laagdrempelig en toegankelijk zorgplatform. We hopen dat hiermee het mentaal welbevinden van de Nederlander weer een stukje verbetert en dat mensen voelen hoeveel ze zelf eigenlijk kunnen.”
ZO LAAGDREMPELIG MOGELIJK WERKEN AAN MENTALE GEZONDHEID
Geef revolutie vorm
GZ-Plein is nog lang niet af. Veel van de genoemde functionaliteiten zijn nog volop in ontwikkeling. Net als bij Facebook is ook de behoefte van de gebruikers leidend bij de doorontwikkeling van dit platform en groeit de functionaliteit de komende decennia mee met de behoefte van deze gebruikers, zowel burgers, cliënten, naasten als professionals.
De volgende stappen zijn het inrichten van matching tussen cliënt en verzekerde zorg. Valk: “Als via GZ-Plein blijkt dat je er zelf, met eventueel je lotgenoten als buddy’s of naasten, niet uitkomt en ook een behandeling (vergoed door verzekeraar) nodig hebt, spelen we op de behoefte van de cliënt in en bieden digital first GGZ-behandelingen. Digital first, omdat daar de nabijheid van de behandelaar nog sterker ervaren wordt dan in de reguliere face-to-face zorg.
Tijdens de opstartfase van GZ-Plein wordt er samengewerkt met Stichting Viviq. “Maar zo snel als dit mogelijk is, kunnen ook andere zorgverleners en ZZP’ers, die kwalitatief goede zorg vanuit een positieve gezondheidsvisie bieden, zich op het platform aansluiten”, besluit Valk. “Dus: professionals, meld je aan om deze revolutie voor de cliënt én behandelaar mee vorm te geven.”