We willen een voorbeeld zijn met onze innovatiereis

vr 12 april 2024
We willen een voorbeeld zijn met onze innovatiereis
Digitalisering
Premium

De uitdagingen voor zorgorganisaties in de VVT-sector zijn inmiddels wel bekend, stelt Marcel Ensing, die CIO is bij zorgorganisatie Omring (kop van Noord-Holland tot en met Texel). Het is een must om de komende jaren te besparen op kosten en tijd, zodat zorgprofessionals met minder mensen meer en kwalitatief hoogstaande zorg kunnen blijven bieden. Senioren moeten langer gezond thuis kunnen wonen, want plek in verpleeghuizen is schaars. “Om dit alles te realiseren, moet je innoveren, onder meer middels digitalisering en de inzet van zorgtechnologie zoals zorgdomotica. En daarvoor heb je een technologiepartner nodig die langdurig met jou een innovatiereis aandurft. Want dit kunnen wij niet alleen.”

Zorginnovatie is meer dan een oplossing kopen, benadrukt Ensing. Het gaat om het traject van de business case tot en met de adoptie. Om het meenemen van de hele organisatie: van zorgmedewerkers tot de ondersteuning van de zorg, en van de directie tot vrijwilligers en zelfs mantelzorgers. Het organiseren van de veranderingen die nodig zijn om succesvol te digitaliseren, dát is cruciaal. 

“De afgelopen vijf jaar hebben we in dit kader de IT-infrastructuur van Omring opnieuw opgebouwd, om een goede basis te hebben. We zetten daarnaast zwaar in op datagedreven werken, om middels data tot inzichten te komen die optimaliseren waar zorg terecht komt. Zowel hierbij als bij het ontwikkelen van onze visie op digitalisering betrekken we alle stakeholders. Primair de zorg, maar ook onze cliënten.”

Van visie naar doelen

Van visie naar doelstellingen was de volgende stap. Maar die doelen vertalen naar oplossingen – vooral op het gebied van domotica - kon en wilde Omring niet alleen. Daarvoor was een technologiepartner nodig. KPN Health was al leverancier, maar nog niet van domotica, en in eerste instantie dan ook niet in beeld. Het bleek uiteindelijk wel de technologiepartner te zijn met een visie die aansloot op die van Omring. Een visie waarin zorgdomotica een belangrijk onderdeel is, maar uiteindelijk slechts een middel tot een doel.

“Wij willen technologie op een eenvoudige manier én geïntegreerd naar de zorg brengen”, stelt Simon Hoogvliet, VP Health Propositions bij KPN Health. “Niet de technologie staat daarbij centraal: die moet het gewoon doen, met een heel goed serviceniveau. Veel belangrijker is het inpassen ervan in de zorgprocessen, het moet meewerken met mensen die zorg verlenen, zodat je met dezelfde mensen meer zorg kunt verlenen, ook thuis. Bij dat laatste kan het gaan om professionals, maar bij zorg thuis komen ook vrijwilligers, mantelzorgers en natuurlijk de ouderen zelf om de hoek kijken. Technologie moet dienend zijn aan de zorg, moet passen bij het vraagstuk, bij de daaronder liggende processen. Daarom ook ons motto: ‘Jij zorgt, wij verbinden’.”

Vergaand partnership

Het partnerschap waarin KPN Health en Omring elkaar gevonden hebben, vergt volgens Hoogvliet van beide partijen de bereidheid om te luisteren. “Dialoog is erg belangrijk. We hebben goed geluisterd naar Omring en de technologie die we beschikbaar hebben, aangepast aan de behoefte. Omring heeft gekeken naar de bestaande processen en deze soms net een beetje aangepast, zodat een zorgtoepassing optimaal kan werken, betrouwbaar en veilig. Juist omdat deze technologie overal in Nederland moet kunnen werken.”

Want, menen Hoogvliet en Ensing allebei: technologie moet echt toegankelijker gemaakt worden. Nu veroorloven zowel leveranciers als zorgaanbieders zich te veel vrijheden, wordt er te veel ingespeeld op de vraag. Er moet gezocht worden naar oplossingen die breed toepasbaar zijn. Standaardisatie, stelt Hoogvliet, kan juist zorgen voor eenvoudig opschalen van technologie door complexiteit weg te nemen. Zodat je als zorgaanbieder niet bezig hoeft te zijn met de implementatie van technologie, maar juist met het gebruik ervan en de doelen die je ermee wilt bereiken. 

En, voegt Ensing toe: “Ik wil ook helemaal geen oplossingen die ik maar af en toe kan gebruiken: dat is alleen maar duurder in onderhoud en minder flexibel. Ik wil sowieso me niet met technische vraagstukken hoeven te bemoeien. Dat is niet onze core business. Ik wil technologie die het doet, in de vorm van een Zorgdomotica-as-a-Service (ZaaS) dienst die KPN beheert en onderhoudt. Wij delen onze doelen, wat we willen bereiken met KPN. Dan is het aan KPN om in te vullen hoe dat het beste bereikt kan worden, zodat wij geen technologiepuzzel hoeven te leggen en zelf vol moeten inzetten op servicemanagement over meerdere leveranciers.”

Technologiepuzzel

Door met een vooruitstrevende partner als KPN vanaf het begin samen op te trekken in het vertalen van doelen naar technologie, durft Omring er nu op te vertrouwen dat die puzzel opgelost wordt en opgelost blijft. Dat Omring zich kan richten op zijn core business omdat KPN dat ook doet. En, zo stelt Ensing: KPN is een partner met ‘lef’, die ook durft te zeggen wat Omring niet moet doen, wat nog niet veilig of compliant genoeg is.

“Wij kunnen nu doorgroeien naar een datagedreven organisatie, mede op basis van de zorgdomotica die KPN gaat uitrollen. Data die ons data-analyse centrum voedt. Die inzichten oplevert waarmee zorgprofessionals zorg kunnen bieden waar die nodig is. Waarmee Omring kan sturen en bijsturen in haar besluitvorming. Die we kunnen koppelen aan landelijke data om zo trends te ontdekken of zelfs te voorspellen, om met preventie incidenten – en daarmee zorg - te gaan voorkomen.”

Concrete projecten

Het strategische partnership dat KPN en Omring hebben gesloten, wordt de komende jaren uitgerold in diverse concrete projecten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een permanent Zorgdomotica Lab dat is ingericht op het hoofdkantoor van Omring. “We zijn hier gestart met het ontwerpen, testen en valideren van een blauwdruk”, vertelt Ensing. “Daarin is met zorgmedewerkers het basis concept ontwikkeld op basis van de praktijk. “We gaan nu de eerste twee pilotlocaties uitrusten, om het ontwerp ook in de praktijk te valideren.”

Volgens Hoogvliet gaat het om een continu innovatieproces. Datgene wat bedacht en getest is in het Lab met zorgprofessionals, wordt in de praktijk verder gevalideerd, en kan direct opgeschaald worden naar alle locaties van Omring, of naar de cliënten thuis. “Dit is nooit af. Er komen continu nieuwe use cases, en nieuwe technische mogelijkheden. Maar we hebben al mooie zaken waarmee we naar buiten willen treden.”

KPN en Omring presenteren namelijk samen op de ICT&Health World Conference die van 14 t/m 16 mei wordt gehouden, hun bevindingen - in de verwachting dat zij hiermee ook andere zorgaanbieders inspireren. “Maar we vinden het ook belangrijk om het realistische verhaal te vertellen: ‘hoe dan?’” Door onze ervaringen te delen, en ook door zorgaanbieders in ons living lab uit te nodigen, willen we komen tot een versnelling om dat wat werkt toe te passen. Niet iedereen hoeft zelf dit wiel uit te vinden.”

Meerjarenvisie

Omring heeft drie jaar geleden zijn eerste meerjarenvisie digitalisering gepubliceerd. De hierin neergelegde roadmap is deels al gerealiseerd, stelt Ensing. Daarnaast moet de meerjarenvisie aangepast worden op snelle technologische ontwikkelingen zoals de opkomst van generative AI. 

Ensing: “Maar zorgdomotica zal een dominante positie behouden op de roadmap de komende jaren. Enerzijds ter ondersteuning om mensen langer gezond thuis te laten wonen. Anderzijds om mensen in een verpleeghuis zoveel mogelijk leefruimte te geven, hen zo zelfredzaam mogelijk te houden. Daarvoor wil Omring ook kijken hoe de groeiende rol van informele zorg - door bijvoorbeeld naasten of vrijwilligers - betrokken kan worden en hoe digitalisering daarin kan ondersteunen. Ik hoop tijdens de ICT&Health World Conference een tipje van de sluier te kunnen oplichten hoe digitalisering in de zorg dit allemaal gaat ondersteunen.”

Samen optrekken

Hoogvliet benadrukt tot slot nog eens het belang van het samen optrekken in deze innovatiereis. “Wij gaan allebei de ander niet zeggen hoe zij op hun domein moeten acteren, respecteren elkaars belangen, en spreken elkaar aan op elkaars verantwoordelijkheden. We durven ons daarin ook kwetsbaar naar elkaar op te stellen.”

KPN Health weet dat dit deze innovatiereis niet zomaar met elke zorginstelling in Nederland mogelijk is. Niet iedereen heeft de capaciteit om voor zo’n innovatiereis langdurig mensen vrij te spelen. Maar, benadrukken Hoogvliet en Ensing: het is hard nodig om op deze manier samen de vraagstukken van de nabije toekomst op te pakken. 

“Daarom doen wij die investering nu, en wel zo dat anderen hier ook gebruik van kunnen maken. Wij zijn dan ook heel blij met dit partnership. Want we hebben geen vijf jaar de tijd meer om hierover te polderen. Keuzes maken en aan de slag gaan is nodig. We hopen hierin als KPN Health en Omring een voorbeeld te zijn dat navolging gaat vinden.” 

Door innovation partners