Thuistechnologie en e-health worden steeds belangrijker voor mensen die nog zelfstandig thuis wonen maar daarbij de hulp gebruiken van een mantelzorger of externe kracht. Zij zijn gebaat bij zorg die optimaal op hen afgestemd is. De keuzewijzer Thuis in technologie schetst een persoonlijk profiel en koppelt dit aan bijpassende, persoonlijke oplossingen.
Gemeenten hebben sinds januari 2015 de verantwoordelijkheid voor de Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Vanuit de uitvoering van deze wet zijn zij verantwoordelijk voor het ondersteunen van inwoners bij vragen rondom langer zelfstandig thuis wonen. Dit doen ze via het zogeheten keukentafelgesprek. Tijdens zo’n gesprek wordt samen bekeken welke vorm van ondersteuning nodig is. Thuistechnologie en e-health worden hier een steeds belangrijker onderdeel van. De keuzewijzer Thuis in technologie schetst een persoonlijk profiel en koppelt dit aan bijpassende oplossingen in thuistechnologie en e-health. De inzet hiervan moet bijdragen aan een verhoogde zelfredzaamheid. Niet vanzelfsprekend Voor Wmo-consulenten is het niet altijd vanzelfsprekend dat zij op de hoogte zijn van alle mogelijkheden op het gebied van thuistechnologie en e-health. Daarnaast komen er dagelijks nieuwe producten en diensten op de markt waardoor het steeds lastiger wordt om hierover het overzicht te behouden. Laat staan dat het eenvoudig is om van een vraag naar de juiste oplossing te komen en het juiste advies te geven aan mensen thuis. Vanwege de snelle ontwikkelingen in de markt en de vaak specialistische kennis die nodig is op het gebied van technologische ondersteuning, kan de Wmo-consulent niet altijd alle kennis in huis hebben om een gedegen advies te geven. Verder zal er een verandering in denken en gedrag moeten plaatsvinden. Het is belangrijk dat de consulent verder kan kijken dan alleen maar de standaard oplossingen zoals dagbesteding en mantelzorgondersteuning. Een oplossing hiervoor kan een combinatie zijn van een praktische keuzewijzer met een trainingselement voor de Wmo-consulenten. Bij het trainingselement ligt de focus op het overwinnen van eventuele weerstanden tegen thuistechnologie en e-health en, het op basis van casuïstiek, leren om buiten de klassieke vormen van ondersteuning mogelijkheden te zien. Start-ups bieden innovatieve oplossing De bovengenoemde tool is ontwikkeld door Thuissignaal, een organisatie met een sterke focus op innovatie op het snijvlak van zorg en technologie binnen het sociaal domein. Door middel van innovatiegelden van de gemeente Hoorn en een subsidie van de Provincie Noord-Holland hebben zij een onafhankelijk keuzewijzer ontwikkeld die het gemakkelijk maakt voor Wmo-consulenten en inwoners om een keuze te maken uit het aanbod thuistechnologie en e-health. De uitdaging hierbij was om aan de ene kant onafhankelijk te blijven maar ook de inwoners de mogelijkheid te bieden om daadwerkelijk tot aanschaf van thuistechnologie en e-health over te gaan. Maatschappelijke impact Hiervoor heeft Thuissignaal de samenwerking gezocht met Thuisleefgids, een start-up die een onafhankelijke online marktplaats biedt met innovaties, hulpmiddelen en diensten die ondersteunen bij het langer zelfstandig thuis blijven wonen. Dit platform is er voor consumenten, maar kan ook de professional hulp bieden. Bijvoorbeeld om vanuit de vraag de juiste producten en diensten te vinden, vergelijken en bestellen bij alle leveranciers in de markt. Thuissignaal had ook al ervaring in het ontwikkelen van keuzewijzers en kon hierdoor de technologie bieden die de gemeenten nodig hebben. De beide startups willen met hun producten en diensten maatschappelijke impact creëren voor de gemeenten in Nederland. Hoe werkt de keuzewijzer? De keuzewijzer ‘thuis in technologie’ is een online adviestool waarbij door middel van vragen de thuissituatie geschetst wordt en er een persoonlijk profiel wordt opgebouwd welke kan worden voorzien van een aantal thuistechnologie en eHealth oplossingen die geschikt zijn voor die specifieke situatie.