Zorgcommunicatiespecialist BproCare maakt sinds augustus 2018 deel uit van de Zetacom groep. Onder deze vlag wordt gewerkt aan de integratie van het Zorg Communicatie Platform met andere zorgoplossingen. Zo ontstaat één centraal communicatieplatform dat gebruik maakt van internettechnologie en consumentenelektronica. “Dit maakt het platform toekomstbestendig en zorgt ervoor dat alle communicatievormen binnen de zorg kunnen worden ondersteund, zowel intramuraal als in de thuissituatie van de cliënt”, zeggen Dick Dompeling (CEO Zetacom) en Christian Plakké (Care Innovator BproCare).
BproCare is bekend vanwege haar cliëntgerichte communicatie-oplossing voor meervoudig gehandicapte mensen. “Meestal werkt een verpleegoproepsysteem met een knop om de hals of pols en een spreek-luisterunit aan de muur”, vertelt Plakké. “Daar waar je door je beperking niet meer in staat bent om die elementen te gebruiken, bieden wij allerlei aanpassingen zodat een cliënt toch de juiste vraag naar de juiste zorggever kan brengen.”
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van onder meer drukontlaste knoppen, blaas-, oog-, kin- en tongsturing of sensorische sturing. “Dit stelt cliënten in staat om ondanks hun beperkingen toch de regie te houden over hun zorgoproepen”, zegt Plakké.
De vergaande differentiatie en de inzet van state-of-the-art technologie waren voor Zetacom de belangrijkste redenen om BproCare over te nemen. Beide bedrijven opereren nu als zusterondernemingen binnen de Zetacom Groep en werken nauw samen op het gebied van productontwikkeling en ondersteuning van hun gebruikers.
Meegroeien met klantwens
Als system integrator levert Zetacom normaal gesproken geen eigen producten, maar benut hiervoor een breed portfolio van A-merken. De ICT-specialist wil haar klanten een integrale oplossing kunnen bieden: van netwerken en infrastructuur tot zorgtoepassingen, mobiele devices en abonnementen.
“Voor verpleegoproepsystemen misten we een breder aanbod op de Nederlandse markt en de flexibiliteit om binnen één platform mee te groeien met de wensen van onze klanten”, zegt Dompeling. “BproCare heeft de stap gemaakt van verpleegoproep naar zorgcommunicatie en door de integratie met consumentenelektronica combineren zij betrouwbaarheid en flexibiliteit, tegen een scherpe prijs. Ook valt BproCare’s oplossing op door de hoge gebruikerstevredenheid, zowel van cliënten als zorgorganisaties.”
Bredere functionaliteit
Werken onder de vlag van Zetacom biedt ook BproCare nieuwe mogelijkheden, ziet Plakké: “We hebben ons de afgelopen jaren gericht op de vragen uit één specifieke doelgroep en onze oplossing draait nu bij bijna 60 zorginstellingen. Op basis van Zetacoms kennis over hoe hun relaties met zorgoproepen omgaan, kunnen we ons product een bredere functionaliteit geven zodat het ook geschikt is voor organisaties buiten de gehandicaptenzorg.”
Met die ontwikkeling zijn beide bedrijven al volop bezig. Dompeling: “We breiden BproCare’s oplossing zodanig uit dat deze ook de meer generieke zorgvragen van grotere instellingen kan ondersteunen.” Daarom voert BproCare momenteel een aantal integraties door met andere systemen, onder meer van Ascom en Mitel. Zo kunnen zorgorganisaties die al gebruik maken van deze merken het Zorg Communicatie Platform in combinatie met hun bestaande toepassingen inzetten.
Focus op ondersteunen zorg in thuissituatie
“Met het oog op het verplaatsen van steeds meer zorg naar de thuissituatie is dit een interessante optie, omdat BproCare hiervoor een goede oplossing biedt”, stelt Dompeling. “Onze gezamenlijke focus ligt de komende jaren vooral op het ontzorgen van mensen in de thuiszorg. Hiervoor is ook nieuwe functionaliteit in ontwikkeling, die we later dit jaar introduceren.”
Zorgvraag naar juiste plek
Het Zorg Communicatie Platform van BproCare is erop gericht de vragen van een cliënt bij de juiste zorgverlener of mantelzorger neer te leggen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van reguliere smartphones en tablets. Deze laatsten zijn voorzien van een gebruiksvriendelijke en valbestendige behuizing en wandoplader.
“Ons systeem maakt het mogelijk om individueel, daar waar nodig, het tabletgebruik te beïnvloeden”, vertelt Plakké. “We kunnen bijvoorbeeld veel meer knoppen op het scherm zetten dan gebruikelijk is, zodat een cliënt al zijn zorgvragen kan doorgeven. Daarmee krijgt een zorgorganisatie de mogelijkheid differentiatie aan te brengen in de zorgvraag. Om dat te realiseren, beïnvloeden we ook de sturing achter de knoppen op de tablet.”
Prioriteiten aanbrengen
Plakké legt aan de hand van een voorbeeld uit hoe deze alarmdifferentiatie werkt. “Stel, een cliënt heeft drie knoppen op zijn tablet: ‘alarm’, ‘ik wil drinken’ en ‘ik ben bang’. Drukt de cliënt op alarm, dan gaat er een melding naar het zorgteam, waarop de tablet tegen de cliënt zegt dat de melding is verstuurd. Teamleden krijgen het alarm te zien op hun smartphone en zodra iemand hem accepteert, hoort de cliënt dat direct via de tablet terug, waarbij ook beeldbellen met de zorgmedewerker mogelijk is.”
“Kiest een cliënt voor ‘ik wil drinken’, dan gaat dit bericht naar een gastvrouw of mantelzorger en ‘ik ben bang’ komt direct terecht bij de eerstverantwoordelijke van de cliënt. Je kunt dus prioriteiten aanbrengen in waar de zorgvraag naartoe gaat, zodat een vraag meteen bij de juiste persoon binnenkomt. Dat kun je waar nodig op afstand aanpassen zodat je mee kunt groeien met de zorgvraag en het ziekteproces van de cliënt.”