Zorginstellingen hebben sinds de coronacrisis niet alleen grote stappen gezet op het gebied van e-health, maar ook in het faciliteren van werken op afstand voor bepaalde groepen medewerkers. Tot nu toe beperkt zich dit laatste vooral tot de backoffice, zoals HRM en administratie. Maar waarom zou een patholoog niet van huis uit al digitale beelden kunnen bekijken die hij of zij tijdens een e-consult met een patiënt gaat bespreken? Hellen Jukkema, CEO van KPN Health-dochter CAM IT Solutions, stelt dat dit geen toekomstbeeld is, maar al kan met de huidige technologie.
“Er wordt vaak gesproken over de werkplek van de toekomst”, begint Jukkema. “Maar de toekomst is nú. De technologie voor digitalisering is al beschikbaar. Dat hebben we ook gezien tijdens corona, een enorme digitale versnelling en inzet van technologie. Digitale strategieën werden geadopteerd en vooral een nieuwe manier van werken. Het opschalen van digitale zorg vroeg veel van de beschikbare systemen, maar heeft ook veel kansen gecreëerd.” Voor CAM was deze ontwikkeling een trigger om nog harder door te pakken met standaardisatie van haar CAMCUBE-platform en differentiatie in de functionele use cases. Door te werken met standaard bouwblokken kun je makkelijker maatwerk per organisatie bieden, merkte Jukkema. “Daar hebben we een team op gezet dat samen met ziekenhuizen hun prioriteiten heeft bepaald. Hieruit kwamen nieuwe use cases naar voren die direct inzetbaar waren. Ook willen we veel meer samenwerken, niet meer op ons eigen eilandje het beste idee verzinnen waar de rest niets aan heeft.” Uiteenlopende wensen Zo’n aanpak vergt ook wat in het met elkaar verenigen van de uiteenlopende wensen die mensen hebben binnen een organisatie als CAM, maar ook breder binnen heel KPN, aldus Jukkema. “Je kiest voor bepaalde protocollen, voor een bepaalde tooling. Dat vergt ook dat mensen bepaalde zaken die zij graag willen, moeten opgeven om tot een beter geheel te komen.” Jukkema beseft heel goed dat CAM niet over de hele breedte digitalisering in een stroomversnelling kan brengen, maar wil dat wel realiseren voor het werk- en werkplekdeel van IT, zodat mensen op elke locatie kunnen werken en samenwerken. “In dat kader hebben we onlangs ook onze applicatie management dienstverlening losgetrokken van ons CAMCUBE-portfolio - de werkplekomgeving van CAM”, vertelt Jukkema. “Organisaties kunnen voortaan die dienst los bij ons afnemen, ook al maken ze geen gebruik van ons CAMCUBE-platform. Zo kunnen ze toch in hun eigen tempo van hun legacy-omgevingen naar een cloudgebaseerde applicatie-omgeving groeien. Daarmee krijgen ze een simpeler, schaalbaar applicatielandschap waarmee ze veel makkelijker en flexibeler kunnen inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen.” Digitaliseringsreis Het doel van CAM is om zo zorgaanbieders op elk moment in die digitaliseringsreis te kunnen helpen, ongeacht of ze hun IT nog volledig op de eigen locatie hebben, of al grotendeels in de cloud zitten. Of, zoals vaker gebeurt, ergens daar tussen in. Jukkema: “Daar zijn we nu hard naartoe aan het werken. Door onze applicatiedienstverlening los te trekken van ons CAMCUBE-platform, kunnen we makkelijker inspelen op de enorme behoefte aan verandering die we zien in het applicatiedomein. En daar hebben we ook veel kennis in opgebouwd. We kunnen nu van bovenaf – de applicatie – of van onderaf – het hele platform naar een cloudgebaseerde omgeving brengen.” Belangrijk vindt Jukkema het daarbij dat aanbieders van IT-producten of diensten niet meer vanuit technische starheid kijken naar wat zorgaanbieders nodig hebben, maar vanuit de functionele behoefte de propositie maken. “Dat betekent dus niet dat we voor elke organisatie volledig op maat een oplossing maken, maar wel kijken welke technologie – zoals AI, robotica, VR – het beste past bij die behoefte. En dat kunnen we natuurlijk niet alleen, want we hebben niet al die kennis in huis. Maar we gaan daar wel de partijen voor zoeken die die kennis hebben om zo samen te werken vanuit ons platform of onze applicatie management dienst."HANDELINGEN SIMPEL AFVINKEN IN EEN APP, DAARMEE HELP JE DE ZORG ECHTVerschillen cure & care Jukkema ziet daarbij tussen cure en care wel enkele verschillen in waar zij staan in hun digitale reis.”De cure zit toch nog meer bij het vraagstuk van IT op locatie – on premise – en in de cloud. Hoe je dat in een goede balans samenbrengt, daar denk ik dat wij een stuk toegevoegde waarde kunnen meebrengen, dat we de reis op dit punt makkelijker kunnen maken voor ze. Daarnaast kunnen we al een stukje vernieuwing inluiden. Er kan al enorm veel met de beschikbare technologie, maar de cure moet dat nog een beetje omarmen.” Bij de care ziet Jukkema dat veel organisaties al wat verder zijn, wellicht ook deels door een eenvoudiger applicatielandschap. "Hier kunnen we denk ik echt vernieuwend werken in de versnelling van functionele use cases, niet zozeer de infrastructuur zoals bij de cure. We kijken daarbij ook naar collega-organisaties binnen KPN. Zoals de inzet van een datalake, waardoor met de inzet van IT veel sneller röntgenfoto’s met elkaar vergeleken kunnen worden.” Samengevat: bij de cure kan CAM helpen de huidige manier van werken te vernieuwen en stappen naar functionele innovatie te zetten. Bij de care is het mogelijk om al een stuk verder met functionele innovaties te gaan. Jukkema: “En dat kan heel simpel zijn. Wanneer je bij een cliënt thuis niet meer op een papieren formulier hoeft aan te tekenen welke handelingen je hebt verricht, maar dat je dat simpel in een app kunt afvinken: daarmee help je de zorg echt.” Meer bouwblokken Jukkema had het al eerder over interne samenwerking. Zij is er dan ook een groot voorstander van om binnen KPN veel meer producten en diensten te bundelen. “Zo heeft KPN Health enorm veel te bieden, maar gebeurt dit veelal nog los van de overige onderdelen van het bedrijf. Dat moeten we nog veel meer bundelen en zo samen veel meer bouwblokken krijgt. Zoals IoT- of netwerkdiensten, of een Health Exchange om open en veilig patiëntendata uit te kunnen wisselen ongeacht het bronsysteem. Daar word ik echt enthousiast van.” Ook samenwerking buiten KPN moet een grotere rol gaan spelen in het aanbieden van oplossingen. Geen enkele partij kan alles bieden en bovendien maakt geen enkele zorginstelling gebruik van slechts één leverancier. Hier kunnen gezamenlijke initiatieven zoals Nuts en Twiin helpen, waar stakeholders zoals IT-leveranciers samenwerken met andere partijen in de zorg om tot dezelfde standaarden voor gegevensuitwisseling te komen, om dezelfde taal te spreken. “Dat vergt ook voor CAM een andere manier van denken”, weet Jukkema. “Om koppelvlakken te gebruiken waarmee elke applicatie van elke leverancier aangesloten kan worden. Kijk, de CAMCUBE was in feite ook een gesloten doos waar alle functionaliteiten in zaten. Ik heb gezegd, laten we dat nou open zetten en van die cube een stekkerdoos maken waar je van alles op kan aansluiten. Maar wel met het basisuitgangspunt: maximale veiligheid en betrouwbaarheid. We moeten met zijn allen werken aan een veilig ecosysteem. Dat staat bij ons voorop en dat is in de zorg, waar men af en toe nog met extreem verouderde software werkt, soms ook hard nodig.” CV Hellen Jukkema is sinds juni 2021 CEO van CAM IT Solutions. Wil je ook werken aan digitalisering binnen de zorg? Mail dan naar hrm@cam.nl KPN Health wil zorgaanbieders helpen makkelijker om samen te werken. Digitalisering kan helpen om meer tijd voor zorg voor de patiënt/cliënt vrij te maken. Daarvoor zijn digitale zorgoplossingen nodig die verbonden zijn met een stevige infrastructuur (het hart van digitaal samenwerken), het eigen zorgproces, het zorgnetwerk en veilige data-uitwisseling van patiënten. Daarnaast is het van belang om werkplekomgevingen zodanig in te richten dat ongeacht de locatie werkzaamheden voor elke zorgprofessional en backoffice-medewerker zo optimaal mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Dit is waar CAM IT SOLUTIONS een bijdrage aan kan leveren. KPN Health is lid van de ICT&health Innovation Partner Group.