Denemarken is een koploper in Europa op het gebied van e-health voor (mentale) zorg. Al meer dan 10 jaar investeert de Deense overheid in de inzet van e-health-oplossingen, zoals behandeling op afstand. Het gaat hierbij niet om versplinterde initiatieven, maar om een centraal opgezette en uitgewerkte strategie1. Een hoeksteen hieronder is het Centre for Digital Psychiatry in de regio Zuid-Denemarken. Dit centrum bedient heel Denemarken met zorg op afstand, waarvoor het eigen modules ontwikkelt op basis van het platform van Minddistrict.
Denemarken heeft een van meest gedigitaliseerde zorgsystemen van Europa, schetste de Deense minister van gezondheid Magnus Heunicke vorig jaar in gesprek met ICT&health (2). Zo heeft het land niet alleen een centrale aanpak met vrijwel gratis zorg voor elke Deen: Denemarken heeft ook een landelijk systeem voor de uitwisseling van zorginformatie, iets waar in Nederland nog altijd naar toegewerkt wordt.
Hoewel Denemarken zijn zorglandschap heeft onderverdeeld in vijf regio’s, zijn sommige regionale diensten landelijk beschikbaar. Dat geldt onder meer voor de digitale geestelijke gezondheidszorg van het Centre for Telepsychiatry in de Zuid-Deense regio. Deze organisatie is een onderzoeks- en ontwikkelcentrum, gericht op het ontwikkelen, onderzoeken en implementeren van innovatieve digitale oplossingen die veilig zijn en klinisch effectief, vertelt Thomas Lambertsen Binzer, Product Development and Innovation Lead. Zijn team is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van interventies, zoals behandelmodules en dagboeken, op het platform van Minddistrict.
Bovenregionaal aanbod
“In Denemarken heeft de overheid een meer centrale rol in de gezondheidszorg”, benadrukt Lambertsen Binzer. “Alle zorg is gratis en wordt volledig via de overheid vergoed. Denemarken is op zorggebied verdeeld in vijf regio’s. Wij zijn sinds 10 jaar actief in de regio Zuid-Denemarken. Omdat we het enige gespecialiseerde centrum voor digitale geestelijke gezondheidszorg in Denemarken zijn, bieden we onze diensten in heel Denemarken aan. Inmiddels verzorgen we met 80 mensen diensten voor duizenden patiënten.”
Het centrum is grotendeels vergelijkbaar met een gewone kliniek en telt net als een traditionele GGZ-aanbieder klinisch specialisten. Het grote verschil is dat zij alleen digitaal patiënten behandelen, maar nooit fysiek zien. “Sinds 2018 doen we dit dus landelijk. Dat was voor ons een soort kantelpunt. Voor die tijd hadden we al wel pilots gehad met bovenregionale zorg, maar in de jaren erna hebben we ons bereik snel uitgebreid.”
Voordelen e-health
De reden hiervoor is volgens Lambertsen Binzer dat de Deense overheid actief het gebruik van bewezen klinische e-health toepassingen ondersteunt. “Er is een aantal duidelijke voordelen van digitale zorg, niet alleen ter aanvulling op fysieke zorg maar ook ter vervanging. Voor patiënten is het heel flexibel en veel beter toepasbaar in hun dagelijkse leven. Daarnaast is Denemarken weliswaar geen groot land, maar we hebben een aantal afgelegen gebieden, zoals de tientallen kleinere eilanden die het land telt. Als je daar woont, moet je misschien vier tot vijf uur reizen voor een afspraak van een half uur. Voor veel mensen kan wat wij bieden daarnaast eventueel gecombineerd worden met fysieke zorg dichter bij hen.”
Er is een groot en groeiend ecosysteem waar we allemaal van profiteren
Sinds een jaar of vijf gebruikt het Centre for Digital Psychiatry voor zijn toepassingen het content management systeem (CMS) van Minddistrict. Lambertsen Binzer: “Voorafgaand aan Minddistrict hadden we twee platforms, waarvan we wegens dataproblemen echter afscheid moesten nemen. Omdat we inmiddels een nationale aanbieder waren, moesten we een EU-tender uitschrijven. Minddistrict kwam met het beste aanbod. Het platform sloot het beste aan bij onze wensen en de prijs was ook heel goed."
CMS essentieel
Inmiddels heeft het Centre for Digital Psychiatry het contract met Minddistrict al een keer verlengd. Dat heeft volgens Lambertsen Binzer veel te maken met het serviceniveau, maar ook met de geboden functionaliteiten van het CMS. “Dit systeem is echt essentieel voor mijn team. We hebben in eerste instantie geprobeerd om een bestaande fobie-module van het platform te vertalen naar een Deense variant. Maar dat werkte niet goed. Er waren toch te veel verschillen in cultuur en aanpak tussen Nederland en Denemarken. En ook wettelijke vereisten en methoden die anders zijn tussen beide landen.”
Het CMS van Minddistrict
Minddistrict biedt met zijn content management systeem (CMS) de mogelijkheid om op basis van dezelfde functionaliteiten die het platform biedt, zelf e-health interventies op maat te maken. Gebruikers kunnen op een gebruiksvriendelijke manier zelf content maken, zoals modules of een dagboek. Zo’n module is weer onder te verdelen en in elk hoofdstuk zijn zaken toe te voegen, zoals tekst, video’s, animaties.
De reden voor een CMS los van het Minddistrict-platform is simpel, zo vertelde Lotte van der Maas, Team Lead Intervention Development bij Minddistrict in ICT&health (3). "Mijn team en ik willen content maken die veel mensen in veel gevallen kunnen gebruiken. We merkten echter dat organisaties vaak meer specifieke toepassingen nodig hadden. Zeker ziekenhuizen doen veel onderzoek naar mentale problemen bij somatische ziektebeelden zoals kanker, diabetes, MS en ALS.” Dit betreft een enorme patiëntengroep. Omdat ziekenhuizen hier al onderzoek naar doen en over specialistische kennis beschikken, is het vaak efficiënter dat zij zelf content ontwikkelen die daarna breed ingezet kan worden.
Het CMS van Minddistrict biedt het Centre for Digital Psychiatry de mogelijkheid om modules op maat te ontwikkelen, vervolgt Lambertsen Binzer. “We hebben een onderzoeksafdeling in onze kliniek die schetst wat voor nieuwe modules ze willen. Mijn team werkt dat vervolgens uit en maakt de gewenste modules beschikbaar. Daaruit volgen klinische proeven en als die werken, dan worden het standaard modules. Zo hebben we de afgelopen jaren voortdurend nieuwe content en modules ontwikkeld. Daarbij gebruiken we natuurlijk ook de feedback die we vanuit de andere zorgregio’s krijgen. Soms is hun aanpak net even anders, of hebben ze een net wat andere invulling op maat nodig.”
Structurele samenwerking
Natuurlijk biedt ook Minddistrict niet alles dat de Denen graag willen, en dat is ook logisch volgens Lambertsen Binzer, in het licht van alle versnellende technologische ontwikkelingen. “Maar we werken structureel met hen samen om te kijken of die functies alsnog ontwikkeld kunnen worden. Daarin hebben we een goed partnership opgebouwd. Zo dragen wij er allebei aan bij dat het platform verbeterd wordt (4)."
Lambertsen Binzer stelt tot slot dat zijn team wel de neiging heeft om de grenzen op te zoeken van wat het CMS kan. “We hebben vrij creatieve ontwikkelaars, die soms ook over de grenzen heen willen van wat het CMS kan bieden. De ene keer blijkt Minddistrict dan al een functionaliteit te hebben ontwikkeld die de grenzen weer kan verleggen, dan weer kunnen wij daarin meehelpen om te wijzen op wat wij missen. En het gebeurt ook dat Minddistrict gebruik maakt van wat andere zorgorganisaties aandragen. Wat dat betreft is er sprake van een groot en groeiend ecosysteem waar wij allemaal van profiteren.”
Treffend voorbeeld
Patrick van Bezooijen, accountmanager bij Minddistrict, benadrukt het positieve en waardevolle aspect van hoe de Deense regering de algemene gezondheidszorg aanpakt. Hij noemt het Centre for Digital Psychiatry een treffend voorbeeld, met name vanwege hun visie op digitale zorg en de voortdurende ontwikkeling er van.
“In samenwerking met het Centre for Digital Psychiatry onderzoeken we de gemeenschappelijke potentiële gebieden van ontwikkeling. Denk aan toegankelijkheid van het platform en het automatisch klaarzetten van een nieuwe module op basis van antwoorden. Deze benadering ontlast niet alleen de professional, maar zorgt er ook voor dat de zorg steeds meer is toegespitst op persoonlijke zorg. Het Centre for Digital Psychiatry is voor ons ook een waardevolle partner waarmee we samenwerken om de kwaliteit van zorg te verbeteren.”