De patiënt centraal in de zorg!

vr 24 augustus 2018
De patiënt centraal in de zorg!
eHealth

Is de ‘moderne’ behandeling met de meeste kans van slagen ook automatisch de beste keuze voor de patiënt? Niet altijd. Dit hangt af van de wensen van de patiënt en zijn of haar draagkracht en draaglast. Ik daag u uit om de patiënt van meet af aan te betrekken in zijn of haar behandeling. Bij alle belangrijke keuzemomenten voor, tijdens en na de behandeling. Ik durf zelfs te zeggen dat de stem van de patiënt steeds belangrijker wordt.

Zorginstellingen, artsen en specialisten doen er vaak alles aan om patiënten te wijzen op hun recht op gepaste zorg. Is het niet beter of zou het niet juist zijn om patiënten erop te attenderen dat ze echt een keuze hebben? Ik denk van wel. Ieder mens en dus ook iedere patiënt is verschillend.

De een geeft de voorkeur aan pijnbestrijding en kwaliteit van leven boven levensverlening. De ander kiest juist voor levensverlening met de benodigde (vaak zware) middelen en weer een ander geeft de voorkeur aan thuisbehandeling doormiddel van het gebruik van digitale middelen.

Waarom naar het ziekenhuis of instelling gaan als dat helemaal niet nodig is? Daarom is het zo belangrijk dat patiënten de kans krijgen om hun wensen en verwachtingen kenbaar te maken. Doe het samen, samen met de patiënt ook en met name als het gaat om digitale zorg! 

Rollercoaster

Het kiezen van de best passende behandeling is niet eenvoudig. Patiënten komen vaak in een rollercoaster terecht nadat de diagnose is gesteld. Geregeld moeten ze in een paar dagen of zelf een paar uur beslissen welk traject ze in willen gaan en welke ‘digitale’ hulpmiddelen daarbij passen.

Het is voor zowel de patiënt als hulpverlener van belang om van te voren aandacht te besteden aan (psychosociale) begeleiding en de mogelijke digitale middelen die daarbij kunnen worden ingezet. Voor de patiënt is het fijn om te weten dat ze een stem hebben en dat ze er niet alleen voor staan.

Gevoelens van de patiënt

Het feit dat van meet af aan de patiënt wordt betrokken bij alle keuzemomenten en (digitale) middelen die er voorhanden zijn - en dat er ook aandacht is voor de gevoelens van de patiënt - wordt als positief ervaren. Ik hoor regelmatig onder lotgenoten dat het prettig is dat er een team paraat staat dat de tijd neemt