Door e-health ben ik weer in control

do 29 augustus 2019
Door e-health ben ik weer in control

Nog vijf minuten op de klok. Dan moet ik écht weer bij school staan om m’n zoon (5 jaar) op te halen. Gelukkig, school is prima te doen met de rolstoel, namelijk op nog geen 50 meter van ons huis. Ondertussen schalt uit de luidspreker van mijn telefoon het automatische antwoord van de huisartsenpraktijk: “U bent beller nummer 3…”.

Ik hang op, gefrustreerd over het feit dat het weer niet gelukt is om binnen enkele minuten mijn herhaalrecepten en een update over mijn gezondheid door te geven, zodat mijn dossier zo actueel mogelijk is. Mocht er wat gebeuren onderweg, dan is het van belang dat mijn medicatielijst en dossier een representatief beeld geven.

Helaas, het moet tot morgen wachten, want de huisartsenpraktijk is vanmiddag gesloten en niet verder bereikbaar. Een gemiste kans, zo heb ik ervaren. Want het kan zoveel makkelijker én sneller.

Bij mijn vorige huisarts had ik toegang tot mijn eigen online dossier en kon ik snel online veranderingen toevoegen. Ook beschikte ik bij mijn apotheek over een account gekoppeld aan mijn DigiD. Deze kon ik openen via een app of browser.

Herhaalrecepten aanvragen? Binnen enkele ogenblikken gedaan. Actuele lijst? De bestelgeschiedenis liet precies de afname en de actuele doseringen van mijn medicatie zien. Mocht er onverhoopt wat gebeuren waardoor ik in het ziekenhuis belandde: ik kon inzicht bieden in mijn medicatiegebruik.

Actuele informatie van levensbelang

Door mijn aandoening - Osteogenesis Imperfecta, kenmerkend door het vele breken - heb ik een onvoorspelbaar ziektebeeld. Waar het vandaag aardig gaat, kan ik morgen met spoed geopereerd moeten worden aan een gecompliceerde breuk. Dan is actuele informatie van levensbelang.