Het beste van twee werelden. Cliënten ’s Heerlen Loo internetten veilig met JIP

wo 14 december 2016
Het beste van twee werelden. Cliënten ’s Heerlen Loo internetten veilig met JIP
Innovatie

Met de toenemende digitalisering neemt het belang van ICT in de zorg toe. ’s Heeren Loo Zorggroep hanteert het uitgangspunt dat de ICT moet werken, omdat anders de zorg voor cliënten in het geding komt. Tegelijkertijd maakt de zorginstelling gebruik van de innovatiekracht van ICT. Bijvoorbeeld met JIP: een internetportaal waarmee cliënten veilig kunnen internetten.

ICT wordt misschien niet door iedereen beschouwd als het meest sexy onderwerp. Maar het is wel heel belangrijk voor een grote zorginstelling als ’s Heeren Loo. Deze landelijk opererende zorginstelling helpt mensen met een verstandelijke beperking hun leven in te vullen zoals zij dat zelf willen. “Onze ICT moet gewoon werken,” zo beaamt Marc de Barse, directeur informatie en organisatie (foto). ‘Het is een belangrijk onderdeel van waar wij voor staan: goed zorgen voor de cliënten. Werkt je ICT niet, dan komt die zorg in het gedrang. Je telefooncentrale doet het niet, dus je kunt niemand bellen. Begeleiders kunnen niet bij het dossier van hun cliënten. En de moeder die haar dochter die bij ’s Heeren Loo woont, elke avond voor het slapen gaan via Facetime of Skype een verhaaltje voorleest, kan dat die avond wel vergeten.’ Samenwerking ICT is kortom van wezenlijk belang voor ’s Heeren Loo. Daarom heeft de zorginstelling voor haar ICT in 2013 een overeenkomst gesloten met KPN. “We stellen hoge eisen aan de dienstverlening van KPN, “ vertelt De Barse. “Dat mag ook wel, want het gaat om een fors contract: ’s Heeren Loo telt 900 locaties en die moeten allemaal beschikken over een goed internetnetwerk, met goede bandbreedte, wifi-punten en werkende telefonie. We eisen dan ook van KPN dat de ICT naar behoren werkt. Daar zijn we behoorlijk streng in, maar we hanteren het uitgangspunt dat goed werkende ICT essentieel is voor ons streven om een ambitieuze en innovatieve zorginstelling te zijn die de cliënt centraal stelt. Daarnaast werken we intensief samen op het gebied van innovatie. Elke maand hebben we een overleg waarin we heel open praten over de mogelijkheden van ICT voor innovatie.” Innovatieparel Een van de innovatieparels die is ontstaan uit het partnership van ’s Heeren Loo en KPN is JIP (Jouw Internet Portaal). Cliënten van ’s Heeren Loo kunnen met JIP in een beveiligde omgeving kennismaken met internet en sociale media. “Computers en internet zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven,” stelt De Barse. Maar voor mensen met een verstandelijke beperking is het niet altijd even eenvoudig om online hun weg te vinden.’” Rick Lukassen, beleidsmedewerker bij ’s Heeren Loo Zorggroep en vanaf het eerste begin betrokken bij JIP, vult aan: “Soms hebben cliënten bijvoorbeeld moeite met het lezen van teksten. Dan is het behoorlijk moeilijk om je weg te vinden op het internet. Voor je het weet, klik je iets aan en wordt er zomaar een virus geïnstalleerd op je computer. Dankzij JIP kan deze groep cliënten toch veilig het internet op.” Gepersonaliseerd Maar hoe werkt JIP dan? Lukassen legt uit dat JIP gebruikers toegang biedt tot een zorgvuldig gekozen selectie van internetsites, radiozenders, foto’s en filmpjes. “Het mooie is dat JIP heel gemakkelijk gepersonaliseerd kan worden. Aan de achterkant – in het zogenaamde verwantenportaal – kan de begeleider, een vrijwilliger of een verwant zelf bepalen hoe het portaal er aan de voorkant uit komt te zien en welke internetsites of YouTube-filmpjes de cliënt kan bekijken. Is iemand prikkelgevoelig, dan kun je het beginscherm er bijvoorbeeld heel eenvoudig uit laten zien. Is iemand fan van superhelden, dan kan er op het bureaublad een plaatje van een superheld worden geplaatst. In het verwantenportaal kunnen ook fotoalbums worden aangemaakt, zodat de cliënt bijvoorbeeld foto’s van de afgelopen vakantie kan bekijken.” Digitale wereld Inmiddels maken ongeveer 500 cliënten van ’s Heeren Loo gebruik van JIP. Een mooi aantal, maar het zouden er veel meer kunnen zijn. “De huidige versie van JIP kan een aantal dingen nog niet, terwijl cliënten daar wel behoefte aan hebben,”, stelt Lukassen. Met de introductie van JIP 2.0 in de loop van dit jaar komt daar verandering in. Daarin is het uploaden van foto’s een stuk eenvoudiger, iets waar veel mensen om hebben gevraagd. Ook de veiligheid is beter. Zo kunnen cliënten bijvoorbeeld niet meer per ongeluk een reclame op YouTube aanklikken als ze een filmpje willen zien. Daarnaast wordt het gemakkelijker om JIP op een tablet te bedienen, omdat het portaal ook als app beschikbaar komt. Eigenlijk zijn het allemaal kleine veranderingen, die er samen voor zorgen dat onze cliënten nog beter en veiliger hun weg kunnen vinden in de digitale wereld.’” Prachtig voorbeeld De Barse benadrukt tot slot dat JIP een prachtig voorbeeld is van het partnership van ’s Heeren Loo en KPN. “In eendrachtige samenwerking hebben we van een wild idee een mooi, praktisch en innovatief hulpmiddel voor de cliënten gemaakt.” KPN heeft bovendien nog een andere rol gespeeld bij de totstandkoming van JIP. “We hebben JIP namelijk alleen maar kunnen ontwikkelen dankzij een financiële bijdrage uit het KPN Mooiste Contact Fonds,” legt De Barse uit. “Daarnaast hebben meer dan 240 KPN-medewerkers zich als vrijwilliger ingezet om onze cliënten uit te leggen hoe het portaal werkt. Heel bijzonder.” In de loop van volgend jaar hoopt ’s Heeren Loo JIP ook open te kunnen stellen voor andere zorginstellingen. De Barse: “Dankzij de financiële injectie van KPN hoeven wij niet het alleenrecht op JIP te hebben. Ik hoop dan ook dat we alle potentiële gebruikers – zo’n 15.000 tot 20.000 mensen – in de nabije toekomst met hulp van JIP kennis kunnen laten maken met internet en sociale media.”

Door innovation partner