Britse startup mikt op groei in Nederland en België

ma 8 oktober 2018

Medopad is een aanbieder van een digitaal platform voor communicatie tussen patiënten, eerstelijnszorg, zorgprofessionals, ziekenhuizen en zorgverzekeraars en is binnen Nederland en België nog onbekend. Daarbuiten zeker niet: het Britse bedrijf staat naar eigen zeggen na internationale erkenning aan de vooravond van verdere uitbreiding. “Wij willen per markt de beste mensen in huis halen”, stelt oprichter en CEO Dan Vahdat

Medopad biedt een mobiele zorgoplossing die medische informatie realtime levert aan zorgverleners vanuit één digitaal platform. Door op deze wijze snel en eenvoudig te kunnen beschikken over meer volledige patiëntgegevens, moeten er minder fouten ontstaan bij het maken van beoordelingen door de zorgprofessional. Dit zorgt uiteindelijk voor betere en efficiëntere behandelmethodes en een langer en kwalitatief beter leven van patiënten. Zo ziet Dan Vahdat, oprichter en CEO van Medopad, de voordelen van de oplossing die in 2011 in het Verenigd Koninkrijk werd gelanceerd.
WE GAAN SOWIESO NIET MEE IN DE HYPE RONDOM AI
“Voor die tijd was de inzage van medische data niet goed geregeld. Wanneer patiënten eenmaal uit het ziekenhuis waren ontslagen, was er zo goed als nul zichtbaarheid op hun herstel en ontwikkeling. Hierdoor loop je het risico dat patiënten opnieuw te maken krijgen met complicaties en eventuele heropnames, waarmee de impact op hun levens-kwaliteit op lange termijn aanzienlijk minder is.” Daarnaast is er bij een belangrijke doelgroep, die van 55 jaar en ouder, vaak sprake van meerdere (chronische) aandoeningen tegelijkertijd, bijvoorbeeld hartfalen of COPD en diabetes. Het is volgens Vahdat handiger de data hiervan op één platform te hebben dan verspreid over verschillende apps en platforms. Complexe ziektes Medopad kreeg in de Engelse thuismarkt bij diverse NHS Trusts (regionale takken van de Britse National Health Service) in eerste instantie tractie bij complexe ziektes en aandoeningen. Niet alleen liggen de kosten daarbij hoger, maar ook speelde mee dat patiënten voor gespecialiseerde zorg vaak ver moeten reizen, legt Vahdat uit. “Vanuit die hoek raakten we steeds meer in beeld bij ziekenhuizen en zorginstellingen die zich bezighouden met meer gangbare ziektes zoals diabetes en Parkinson. Inmiddels zijn er vele apps, wearables en educatieve programma’s op ons platform aangesloten voor een zeer breed aantal ziektes en aandoeningen. In een periode van 6 tot 12 weken kunnen nieuwe apps, op basis van vele bestaande modules, worden ontwikkeld en opgeschaald.” Grote namen aan boord Medopad, gespecialiseerd in patient monitoring apps en data analytics, wordt gezien als een Brits succesverhaal dat inmiddels kan bogen op een indrukwekkend aantal partners. Daartoe behoren onder andere John Hopkins University (VS), NHS trusts Royal Free London (VK) en Tencent (China). Het bedrijf heeft vestigingen in Singapore, Duitsland, China en de VS. In het VK is Medopad zelfs bij de publieke gezondheidsorganisatie NHS uitgeroepen tot ‘Standard of Care’. Vahdat is selectief in de keuze van partners, onderstreept hij. Medopad werkt bij voorkeur met partners die niet direct worden gedreven door financiële motieven, maar door de wil een bijdrage te leveren aan een betere gezondheidszorg voor zoveel mogelijk mensen. “We willen per markt de beste mensen - top healthtech talent - aan boord halen, zij die voor de lange termijn met onze oplossingen willen meedenken en nieuwe modules willen ontwikkelen. We vertrouwen bij onze expansie altijd op lokale kennis.” Uitbreiding in China Dat Medopad, vaak nog aangeduid als startup, het groots aanpakt, blijkt uit bijvoorbeeld de recente uitbreiding in China waar het bedrijf samenwerkingsverbanden sloot met grote namen zoals Tencent, Ping An Good Doctor, Lenovo New Vision, de lokale divisie van Johnson & Johnson en Peking University. Volgens Medopad zullen de Chinese activiteiten tegen 2020 zo’n 500 banen opleveren in het VK. Verder profiteert Medopad in China van een belangrijk voordeel: schaalgrootte. Door toegang te krijgen tot de medische data van een land met grote inwonersaantallen, kunnen nieuwe toepassingen met behulp van AI worden getraind. Hoe groter de datasets, hoe slimmer het voorspellend vermogen. Vahdat: “AI gaat bij ons vooral om het intelligenter maken van ons platform zodat het voorspellend vermogen beter wordt. We zien hier vooruitgang in, maar we willen meer wetenschappelijke validatie. We gaan sowieso niet mee in de hype rondom AI.”