Ik moet onverwacht naar een ander, voor mij onbekend, ziekenhuis. Dit is een avontuurlijke reis. Ik ben altijd voorbereid op dit soort spoedsituaties. Ik heb op papier de belangrijkste zorggegevens bij me. In mijn smartphone zijn ze in de Health App, via een noodapplicatie, ook in te zien. De betrokken zorgverleners vragen mij meerdere keren naar mijn zorggegevens. Eigenlijk ben ik te ziek om te antwoorden. Ze kunnen de gegevens gebruiken die ik bij me heb. Ook kunnen ze mijn huisartsen- en apothekersdossier via het Landelijk Schakelpunt benaderen. Bij binnenkomst heb ik ze mijn paspoort voor mijn burgerservicenummer gegeven. Dat hebben ze nodig om mijn zorggegevens op te kunnen vragen. Met elkaar komen we een heel eind. Maar of dit nu eind goed, al goed is?
Als ik dan, zoals nu, weer eens op een spoedeisende hulp lig, vraag ik mij af: ‘Dit moet toch intelligenter en veiliger kunnen?’ Wat nu als ik in het buitenland medische zorg nodig heb? Patient Experts bij IKONE, allemaal mensen die te maken hebben met zorg, delen bijvoorbeeld op congressen ervaringen. Ook van mijn collega’s hoor ik over de grillen waar je tegen aanloopt wanneer je in het buitenland wat overkomt. Ze versturen vanuit een buitenlands ziekenhuis via onbeveiligde verbindingen e-mails, app-jes en foto’s om met de eigen Nederlandse zorgverlener te kunnen overleggen over wat wijsheid is of om medische informatie uit te wisselen. Dit moet anders kunnen… Hierover sprak ik op de Swiss eHealth Summit 2018 HIMSS Europe in Bern, Zwitserland. Goed nieuws maar ook zorgen Er lijkt goed nieuws te zijn. Zorgverleners van een aantal ziekenhuizen binnen de EU en Zwitserland kunnen sinds kort via een beveiligde verbinding zorggegevens bij de huisarts opvragen. Hiervoor is de eHealth Digital Services & Infrastructure aangelegd. Tegelijkertijd heb ik zo mijn zorgen om privacy en dataveiligheid. Voor mijzelf geldt dat ik de voordelen1 van nationaal en internationaal uitwisselen van gezondheidsinformatie groter vind. Ik hoef minder dubbele onderzoeken te ondergaan, omdat de röntgenfoto’s bijvoorbeeld niet overnieuw gemaakt worden. Er is minder kans op fouten, omdat mijn zorgverlener over alle belangrijke zorggegevens beschikt. Wellicht gaan de zorgkosten als gevolg hiervan ook nog dalen, wat uiteindelijk prettig kan zijn voor de verschillende portemonnees. Ik leef met chronische aandoeningen2. In de zorg heb ik hiervoor continuïteit, een holistische3 benadering en samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen nodig. Met mijn multidisciplinaire team zorgen we binnen Nederland en hopelijk binnenkort ook in de EU en Zwitserland voor een gesmeerd lopend zorgproces. Door het realiseren van een passende digitale infrastructuur merk ik dat ik mij kan richten op dat wat gezond is. Ik heb betekenisvolle sociale contacten, kan mijn situatie accepteren, zit goed in mijn vel en geniet van het leven. Ik ervaar kwaliteit van leven. Ik ben op reis.Ik ga op reis en ik neem mee
ma 8 oktober 2018