Huisartsenzorg in Nederland staat onder druk. De meerderheid van de huisartsen ervaart een te hoge werkdruk. De hoeveelheid zorg die op het bordje van de huisartsenpraktijken en huisartsenposten terecht komt neemt alsmaar toe. Bovendien hebben patiënten tegenwoordig hogere verwachtingen. De kwaliteit van huisartsenzorg komt hiermee in gevaar. Hoe kunnen we goede zorg vandaag en in de toekomst veiligstellen?
De patiënt anno 2020 verlangt 24/7 beantwoording van zijn of haar zorgvraag. In andere sectoren is een 24-uurs economie heel gewoon. Veel winkels zijn in de avonduren en weekenden geopend en via internet kunnen behoeften direct worden bevredigd. De zorg is echter niet ingericht om aan de verwachtingen van de hedendaagse patiënt te voldoen.
Gerard Olde Olthof (oprichter zorgcommunicatie-aanbieder Vcare) stelt dat het noodzakelijk is om op een andere manier naar zorgverlening te kijken en een voorbeeld te nemen aan het bedrijfsleven. Daarbij moet de klant, in dit geval de patiënt, niet heropgevoed worden. De klant moet centraal gesteld worden. Communicatiemodellen uit het bedrijfsleven moeten toegepast worden in de zorg.
“Snellere communicatie is nodig”, benadrukt Olde Olthof. “Misschien wel emotieloze communicatie. Al staat dit haaks op wat de zorgverlener wil, namelijk vanuit zijn of haar empathie aandachtig omgaan met de zorgvraag, acuut of niet. Een andere manier van communiceren is nodig om goede zorg te kunnen blijven aanbieden. De zorgverlener staat onder druk en moet geholpen worden. Technologie gaat de zorgverlener hierbij helpen.”
Vraag naar innovatie
Hoge verwachtingen van patiënten kunnen nu vaak niet waargemaakt worden. Triagisten moeten patiënten met niet spoedeisende vragen teleurstellen en krijgen te maken met agressie. De huisarts wordt belast met meer zorgvragen. De werkdruk is hoger dan ooit.
Om hier mee om te gaan, zoeken huisartsenposten en huisartsenpraktijken steeds vaker samenwerkingen op. Deze samenwerkingen vormen een enorme professionaliseringsslag. Door schaalvoordelen hebben praktijkmanagers meer tijd om zich te verdiepen in efficiëntere werkwijzen en kunnen zij technologische ontwikkelingen omarmen. De vraag naar innovatie groeit, met als doel sneller, beter en breder te kunnen communiceren. Toch is er meer nodig om in te kunnen spelen op de uitdagingen.
Olde Olthof hierover: “Technologieaanbieders en zorgverleners spreken verschillende talen. Zorgverleners hebben over het algemeen totaal geen affiniteit met technologie en nemen niet de tijd om zich hier zorgvuldig in te verdiepen. Het is hun taal niet, té technisch. Dit leidt vaak tot vluchtige keuzes die vaak achteraf toch niet voldoen aan de vooropgestelde eisen.”
Door techniek inzichtelijk en begrijpelijk te maken is de zorgverlener al een stapje verder, meent de oprichter van Vcare. Aan technologische oplossingen is in de markt geen gebrek, de uitdaging schuilt dus in het selecteren van de juiste, bewezen succesvolle, innovaties.
Technologische innovaties dragen ook bij aan onderlinge samenwerking. Omdat huisartsen en andere disciplines binnen een zorggroep gebruikmaken van hetzelfde platform, kunnen de service en bereikbaarheid van de leden makkelijker georganiseerd worden. Zo zijn ook keten(zorg)partners beter bereikbaar en kan de zorgvraag van de patiënt sneller en efficiënter afgehandeld worden.