Leren van andere landen is een continu proces

20 oktober 2022
Leren van andere landen is een continu proces
Overheid
Premium

"Verstandige mensen zijn levenslang leerling", twitterde kinderboekenschrijver Guus Kuijer onlangs. Die uitspraak is zeer goed van toepassing op het rapport ‘Leren van andere landen’ dat Nictiz vorig jaar publiceerde. Want de Nederlandse zorg blijft leren van andere landen, andere landen leren van ons en ook Europa als geheel leert daar weer van. We blijven kijken naar hoe we In Nederland uitdagingen het hoofd kunnen bieden die vergelijkbaar zijn met uitdagingen in andere landen.

In 2021 publiceerde Nictiz het rapport ‘Waarom Europa?’. In navolging daarvan staat in de rubriek ‘Daarom Europa!’ in deze en komende edities van ICT&health een van de Europese projecten centraal. In deze editie kijken we naar het rapport ‘Leren van andere landen’.

Rapport Waarom Europa.
Rapport Leren van andere landen.

We laten ons steeds meer inspireren door het buitenland, met name om te onderzoeken hoe bepaalde keuzes en oplossingen bruikbaar zijn voor Nederland. Van elkaar leren en inspiratie halen uit elkaars oplossingen, dat is de kern van het traject Leren van andere landen. Door vertegenwoordigers uit andere landen te ontmoeten op diverse gelegenheden kan die kruisbestuiving plaatsvinden. 

Zo organiseerde Nictiz begin juli een bijeenkomst met Finland en Denemarken om te leren van hun oplossingen en hun ervaringen. De voornaamste leerpunten uit deze bijeenkomst waren a) dat het ontwikkelen van een succesvolle nationale strategie begint bij partnerschap en b) dat zo’n partnerschap leidt tot een gezamenlijke stip op de horizon. 

Ook concludeerden we met de aanwezigen dat het aanwijzen c.q. oprichten van een nationaal agentschap noodzakelijk is. Door de rol die zo’n agentschap in Denemarken en Finland invult, ervaren beide landen meer sturing, regie en duidelijkheid over eigenaarschap en ontwikkeling van het zorginformatiestelsel.

Op basis van de bijeenkomst stellen we een advies op aan het Informatieberaad Zorg. Daarin geven we onze visie hoe Nederland, ondanks de verschillen, kan leren van Denemarken en Finland. De resultaten helpen om ook in Nederland de governance en een nationaal agentschap in te richten. 

Buitenlandse inspiratie
Medio september vond de IHE-Europe Connectathon 2022 plaats in Montreux in Zwitserland én tegelijkertijd in Atlanta in de VS. Daar organiseerden we een tweede ‘Leren van andere landen-bijeenkomst’ met onder andere delegaties uit Canada en Zwitserland. 

Tijdens deze vijfdaagse 'connectiviteitsmarathon' stond interoperabiliteit centraal. Diverse ICT-oplossingen werden bijvoorbeeld getest met behulp van klinische scenario's uit de praktijk. Als Nederland hebben we veel inspiratie opgedaan op het gebied van een nationaal test- en certificeringsproces (zie ook artikel pagina 60-61). Onder andere hoe een nationale test-strategie bijdraagt aan werkelijke interoperabiliteit, zodat informatie naadloos kan vloeien tussen systemen. 

Ook hebben we gekeken hoe we testen en certificeren zo goed mogelijk kunnen faciliteren op nationaal niveau. Bijvoorbeeld door te luisteren naar de ervaringen en te kijken naar de oplossingen in Zwitserland en Canada, landen die al meer stappen hebben gezet richting testen op nationaal niveau.

Het proces om te leren van andere landen blijft voor ons een doorlopend proces. De volgende bijeenkomst staat dan ook al op de planning. Ongetwijfeld komen daar weer mooie leerpunten naar voren die de Nederlandse zorg helpen om sneller oplossingen voor uitdagingen te vinden en te implementeren. 

Door innovation partner