Nieuw tool Amigo! straks inzetbaar als extra hulpmiddel bij implementaties

vr 11 december 2020
Nieuw tool Amigo! straks inzetbaar als extra hulpmiddel bij implementaties
eHealth
Premium

Stel: je wil in jouw zorginstelling of -organisatie een start maken met de digitalisering van medische gegevensuitwisseling. Bijvoorbeeld omdat je weet dat er inmiddels een wet wordt ontwikkeld (Wegiz) die gaat voorschrijven dat gegevensuitwisseling tussen zorgverleners stap voor stap elektronisch móét gaan verlopen. Of gewoon omdat je weet dat gestandaardiseerde digitale gegevensuitwisseling vele voordelen biedt: zoals hergebruik van gegevens, meer efficiëntie en duurzaamheid. Met een verbetering van de geboden zorg als uitkomst. Maar waar begin je dan? Hoe pak je dat aan? Als antwoord op deze vragen ontwikkelt Nictiz samen met het zorgveld een nieuwe tool: Amigo!

Amigo! Staat voor Aan de slag met informatiestandaarden GO! Al kun je deze tool ook letterlijk als ‘vriend’ beschouwen. Met praktische kennis biedt het handvatten om informatiestandaarden op gestructureerde wijze binnen een zorginstelling te implementeren.
De tool is als eerste beschikbaar voor de Acute Zorg, voor het uitwisselen van overdrachtsberichten vanuit de ambulance naar de spoedeisende hulp (SEH). Snelle en volledige communicatie tussen ambulance en SEH kan immers van levensbelang zijn: vaak telt elke seconde wanneer een patiënt met een ambulance onderweg is naar de SEH. En als de SEH-artsen tijdens die rit al weten wat de status van de patiënt is, dan kan op de SEH sneller zorg op maat worden geleverd. Een aanzienlijke verbetering van de zorg voor de patiënt dus.

Henk Hutink, manager adviesteam bij Nictiz en verantwoordelijk voor de realisatie van Amigo! legt uit: “Vanuit het veld krijgen we regelmatig de vraag: ‘Wij willen graag digitale gegevensuitwisseling realiseren in onze zorginstelling, maar hoe moeten we dat precies aanpakken?’ Op die vraag geven we met Amigo! een antwoord.”
Collega Gert Koelewijn, programmamanager en medisch informaticus bij Nictiz, vult aan: “Die vraag konden wij als Nictiz natuurlijk altijd al beantwoorden. Alleen zijn met Amigo! per onderwerp relevante informatie en ervaringen gebundeld beschikbaar. Bovendien is de informatie structureel en procesmatig vastgelegd, zodat het proces van implementeren stapsgewijs kan plaatsvinden.”

Dit alles komt het gehele implementatieproces ten goede: het proces kan sneller starten en nog meer gestructureerd verlopen. Daarmee helpt Nictiz zorginstellingen om sneller te komen tot digitale informatie-uitwisseling.