Weet je het nog? De tijd dat je in collegezalen moest zitten. Klassikaal werd de stof gepresenteerd door een docent die gewichtig voor de groep stond. Er was ruimte voor enkele vragen en dan de studieboeken in. Dit lijkt lang geleden, en natuurlijk zijn er nu digitale classrooms. Maar veel is niet veranderd. Dat is jammer. Niet zozeer omdat ik niet geloof in klassikaal les. Maar veel meer omdat die ene docent al lang niet meer degene is die alle kennis bezit.
Vandaag de dag is kennis namelijk oneindig aanwezig. Kijk maar om je heen. Je collega die net dat ene project zo succesvol heeft afgerond. Je oude studievriend die een interessant carrièrepad had in het buitenland. Of die inspirerende ondernemer die zijn startup groot maakte. Naast wetenschap is praktisch toepasbare kennis ongelofelijk waardevol. Maar juist die kennis benutten we nauwelijks.
Ook ik kreeg hiermee te maken toen ik werd benoemd als professor digitale transformatie in de zorg aan de Open Universiteit. Ik ging colleges geven voor enthousiaste studenten. Maar er begon me al vrij snel iets tegen te staan. Ik zag hoe studenten naast de literatuur vooral genoten van praktijkcolleges door gastdocenten. Op het gebied van marketing van digitale zorgdiensten. Of hoe je onderhandelt met een verzekeraar. Of het verhaal van ziekenhuizen die zelf een digitale zorgdienst hadden opgezet. Maar omdat de studies op gezette tijden en soms op specifieke locaties waren, was het bereik beperkt. En omdat het zo arbeidsintensief was, was het niet voor iedereen weggelegd en kostbaar. Mijn ondernemershart klopte. Dit moet veranderen.
Kennis sneller delen
Hoe gaaf zou het zijn als al die kennis die in de praktijk, elke dag weer wordt opgedaan, sneller deelbaar is? Zodat iedereen van die kennis kan profiteren. Dan kan jijzelf gastdocent zijn over dat onderwerp waar je net zoveel van hebt geleerd. En dan hoeven jouw collega’s die dat moeilijke digitale transformatie-traject starten niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar kunnen ze zich snel laten bijscholen door ervaringsdeskundigen. Als we het concept van kennis delen tijd- en plaats-onafhankelijk maken, ontspruit kennis aan de bron.
Met deze gedachte ontwikkelden we een nieuw leerplatform: Elearnity, gebaseerd op zogenoemde thuisopleidingen. Via een app of online volg je in je eigen tijd digitale lessen. Spannende video’s laten je in de praktijk zien hoe het werkt. En met toegepaste praktijkopdrachten krijg je oefeningen die je in je dagelijkse werk direct kunt inzetten. Is er dan niets meer klassikaal? Jawel. Er is een community van studenten en er zijn inloopmomenten. Die gaan dan niet over het zenden van informatie, maar zijn echt interactief en op vragen en discussie gericht.
Stap voor stap meenemen
Elearnity start deze maand op de website van ICT&health met thuisopleidingen & trainingen die voor de zorg interessant zijn. In de afgelopen maanden is getest met de twee eerste thuisopleidingen Digitaal ondernemerschap in de zorg en Hoe word ik een Medical Developer. Dit zijn praktijkopleidingen waarin je stap voor stap meegenomen wordt om zelf een digitale zorgdienst op te zetten.
Daar blijft het niet bij. Want naast een groeiend aantal thuisopleidingen dat je op het platform vindt, zoals Stop met vergaderen, Leiderschap onder druk of Financieren van zorg, ontwikkelden we óók een eenvoudige methodiek waarmee iedereen thuisopleidingen kan maken. Zo kan jij zelf thuisdocent worden en jouw relevante kennis delen met het veld, inclusief een leuk verdienmodel voor jou als Creator zodat jouw tijd en kennis je iets extra oplevert.
De Elearnity thuisopleidingen zijn vanaf deze maand via https://icthealth.nl/academy/ verkrijgbaar. Ook kan je je daar aanmelden als je zelf jouw kennis in een thuisopleiding wilt omzetten. Zo willen wij samen een bijdrage te leveren aan sneller leren. Want of het nu gaat om duurzaamheid, digitalisering of sociale ongelijkheid: nieuw leiderschap is nodig. En die nieuwe leider… dat ben jij!
De Elearnity thuisopleidingen: Link