De afgelopen 10 jaar heeft ICT&health zich onmisbaar gemaakt in de zorgsector door een breed scala aan onderwerpen te behandelen, zoals slimme technologieën, innovaties, samenwerkingen en kennisdeling. Elke editie stond bomvol met artikelen over de toekomst van de zorg, uitgebreide onderzoeken, praktijkvoorbeelden en verhelderende interviews: met professionals, beleidsmakers, onderzoekers, zorgverleners en last but not least ervaringsdeskundigen. Het blad heeft een cruciale rol gespeeld in het informeren van zorgprofessionals en beleidsmakers over relevante ontwikkelingen die bijdragen aan het succes en de transitie van zorgorganisaties.
ICT&health bestaat 10 jaar en dat is een felicitatie waard! Gefeliciteerd Tom & team met dit jubileum!
In de afgelopen jaren is het magazine uitgegroeid tot een gerenommeerd en gerespecteerd vakblad, zowel in binnen- als buitenland. Onze congressen zijn in het afgelopen decennium gegroeid van nationaal naar internationaal. Ook is het platform toonaangevend geworden in de (internationale) wereld van digitale zorg en innovatie.
Afgelopen decennium is de wereld om ons heen enorm veranderd. Als we ook de komende decennia onze gezondheidszorg en de zorgsector verder willen transformeren, zullen we meer van denken naar doen moeten en van ons hoofd naar ons hart. Natuurlijk moeten we blijven nadenken en de goede dingen blijven doen voor en met elkaar. Transformatie vraagt niet alleen om een economische, juridische, ethische transitie maar - met name - om een maatschappelijke en mentale transitie.
We hebben gezien dat de zorgtransformatie van de afgelopen tien jaar zich kenmerkte door verschillende belangrijke ontwikkelingen en veranderingen. Een korte terugblik:
- Digitalisering: de opkomst van digitale technologieën heeft de zorgsector aanzienlijk veranderd. Elektronische patiëntendossiers, telemedicine en mobiele gezondheidsapps zijn steeds gebruikelijker geworden, waardoor patiënten gemakkelijker toegang hebben tot zorg en informatie over hun eigen ziekte of aandoening.
- Patiëntgerichte zorg: er is een verschuiving naar meer patiëntgerichte zorg, waarbij de behoeften en wensen van patiënten in toenemende mate centraal staan. Dit omvat meer betrokkenheid van patiënten bij hun eigen zorgtraject en het verbeteren van de communicatie tussen zorgverleners en patiënten, wat we onder andere terugzien bij samen beslissen en passende zorgtrajecten.
- Preventie en zelfmanagement: er is meer focus op preventie en het bevorderen van zelfmanagement van onze gezondheid door een toename van digitale middelen. Dit heeft geleid tot initiatieven die mensen aanmoedigen om gezondere levensstijlen te omarmen en chronische aandoeningen beter te beheren. Een mooi voorbeeld is het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA).
- Samenwerking in de zorg: er is een groeiende nadruk op samenwerking tussen verschillende zorgverleners en disciplines. Dit bevordert een meer geïntegreerde benadering van zorg, waarin verschillende sectoren – zoals huisartsen, ziekenhuizen en thuiszorg – beter samenwerken en op elkaar zijn afgestemd. Dit vraagt nog altijd wel de nodige aandacht en zorg, zoals verwoord in het Integraal Zorg Akkoord (IZA).
- Vergrijzing en chronische ziekten: de (dubbele) vergrijzing van de bevolking en de toenemende prevalentie van chronische ziekten hebben geleid tot een grotere vraag naar zorg en een noodzaak voor innovatieve oplossingen om deze uitdagingen aan te kunnen en aan te pakken. Dit zal ook in de nabije toekomst een uitdaging blijven.
- Kwaliteit en veiligheid: er is een grotere focus op het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van zorg, met initiatieven zoals kwaliteitsmonitoring, accreditatie en richtlijnen voor best practices. Wel moeten we opletten dat we niet verzuipen in administratielasten en de veelheid aan protocollen.
Zo kunnen we wel stellen dat de zorgtransformatie in de afgelopen tien jaar heeft geleid tot een meer digitale, patiëntgerichte en geïntegreerde zorgomgeving, waarbij de nadruk steeds meer kwam te liggen op digitaal, samenwerking en kwaliteit van zorg. Deze veranderingen zijn van belang geweest om in te spelen op de complexe uitdagingen van de huidige tijdsgeest en de moderne zorg.
Transitie van zorg
De transitie in de zorg vraagt ook de komende jaren veel van ons allemaal. Het moet niet alleen een verandering zijn in processen en systemen, maar vooral een verandering in hoe we met elkaar omgaan en met gezondheid. De focus ligt mijns inziens meer op preventie, het hart en de emotionele verbinding tussen zorgverleners en patiënten. Ik noem er een aantal:
Emotionele verbinding: zorg is en blijft mensenwerk. Het is belangrijk om de emotionele kant van de zorg niet uit het oog te verliezen. Wanneer zorgverleners in staat zijn om patiënten in het hart te raken, ontstaat er een diepere verbinding die verder gaat dan alleen de medische behandeling, het vraagt om de patiënt te zien als mens.
Geloof en moed: geloof in wat je doet en heb de moed om dit te uiten als specialist. Dit kan andere zorgverleners inspireren om hetzelfde te doen, wat leidt tot de cultuurverandering binnen de zorg, waar we zo naar verlangen: warmer, mooier, betere zorg voor ons allemaal.
Holistische benadering: de zorg moet niet alleen gericht zijn op fysieke gezondheid, maar ook op mentaal en emotioneel welzijn. Dit vraagt om een holistische blik op de mens als geheel.
Katalysator voor verandering: de huidige zorgtransitie kan worden gezien als een kans om de zorg menselijker, warmer en beter te maken. Deze verandering moet van onderaf komen, door mensen die geloven in een andere benadering van een veel menselijker zorg.
Hoop en verlangen: het is belangrijk om vanuit hoop en verlangen te werken, in plaats van vanuit angst voor de uitdagingen die voor ons liggen. Dit kan een positieve spiraal van verandering op gang brengen.
Ik hoop dat we ondanks de verregaande digitalisering, wat vaak nog wel eens gepaard gaat met koude techniek, toch kunnen komen tot betere en warme zorg. Een oprechte, mensgerichte benadering in de zorg zal namelijk niet alleen de kwaliteit van zorg verbeteren, maar ook de ervaring van zowel zorgverleners als patiënten. Laten we de transitie ook de komende jaren omarmen en samenwerken aan een zorgsysteem dat echt om mensen draait en waarbij de technologie ingezet wordt als hulpmiddel.
Blik in de toekomst
Het afgelopen decennia heeft laten zien dat technologie de zorg kan transformeren. We zijn van de behandelkamer naar huiskamer gegaan middels een groeiend aantal mogelijkheden op het gebied van thuismonitoring. Met behulp van AI-gestuurde diagnostiek tot aan robotchirurgie zijn er al grote stappen gezet in de verbetering van de patiëntenzorg. Maar het kan te allen tijde beter. Daarom blijven we aandacht vragen voor diversiteit en inclusiviteit; voor samen beslissen en gepersonaliseerd zorg; voor groepen mensen die buiten de boot lijken te vallen zoals: laaggeletterden, digibeten en anderstaligen.
Ik kijk met veel plezier, weemoed en dankbaarheid terug op de afgelopen tien jaar als lid van de redactieraad en als columnist in het magazine van ICT&health. Met liefde, aandacht en plezier heb ik mogen bijdragen aan het verbeteren van onze zorgsector en de toekomst van onze gezondheidszorg.
Als lid van de redactieraad zal ik blijvend aandacht vragen voor de diverse groepen, alsook voor het verbeteren van goede voorzorg tot juiste nazorg. Als columnist heb ik de kans gekregen om de ontwikkelingen van dichtbij mee te maken, te volgen, te delen en ik blijf jullie ook in de toekomst zowel als patiënt, ervaringsdeskundige, eindgebruiker maar bovenal als mens meenemen in de wondere wereld van (digitale) zorg en innovaties.
Ik wens alle lezers een inspirerend en innovatief 2025!
Together we care!