1.000ste client voor online geestelijke zorg GGz Breburg

22 maart 2017
Nieuws
De snelle groei van de online verlening van zorg wordt toegejuicht en laat volgens GGz Breburg zien dat er een grote vraag is naar online zorg. Zowel cliënten en naasten van de centra voor volwassenen (Angst- en Stemmingsstoornissen, Persoonlijkheidsstoornissen), de Zorggroep Senioren, Centrum Psychose en Centrum Autisme maken er gebruik van.

Voor de online zorg wordt gebruik gemaakt van een online behandelomgeving. Via deze omgeving hebben cliënten toegang tot behandelmodules en kunnen zij communiceren met hun behandelaren. Ook is er een bibliotheek met voorlichtingsvideo’s over bepaalde klachten en beschikbare behandelingen. Cliënten bepalen samen met hun behandelaar welke online modules aansluiten bij de behandeling en ook op welk moment deze het beste gebruikt kunnen worden.

Een behandeling van GGz Breburg vindt overigens niet alleen online plaats, maar altijd in combinatie met gesprekken op een locatie van GGz Breburg of bij de cliënt thuis. Online zal dus aanvullend blijven en niet volledig zorg op locatie overnemen.

Inzage dossier en digitale pre-intake

Sinds de zomer van 2016 is ook een pilot gestart om cliënten inzage te geven in hun eigen dossier, de eerste resultaten zijn positief. Bij Zorggroep Volwassenen is men verder begonnen met de vernieuwde intake, waar e-health modules een belangrijk onderdeel van zijn. Dat maakte GGz Breburg eerder in maart bekend. De digitale pre-intake is zo’n module, die bestaat uit animatiefilmpjes, opdrachten, een vragenlijst en de mogelijkheid om vóór de intake al contact te leggen met een ervaringsdeskundige.

De afdeling Centrum Jeugd nodigt binnenkort haar cliënten uit voor online zorg. Ook het Centrum Forensische Zorg en Centrum Eetstoornissen nodigen binnenkort hun eerste cliënten uit voor online zorg.  Marieleen Bouts, directeur bedrijfsvoering Centrum Jeugd geeft aan dat samen met cliënten, ouders en behandelaren wordt de komende tijd het e-health aanbod voor jeugd bepaald. “Cliënten kunnen waar en wanneer ze maar willen een gedeelte van hun behandeling via ons portaal volgen. Hiermee kan zorg verbeterd worden, waarbij het zowel gaat om de ervaring van de cliënt als de effectiviteit van een behandeling.”

De snelle groei in de afname van online zorg bij GGz Breburg sluit volgens de instelling aan bij de landelijke tendens. Het Trimbos-instituut meldde tijdens de e-health week in 2016 nog: ‘Nederland is koploper op het gebied van e-mental health. De geestelijke gezondheidszorg ontwikkelt en onderzoekt online aanbod vanaf de opkomst van internet.’

Samenwerking

De genoemde snelle groei is mogelijk gemaakt door de inzet van GGz Breburg professionals in zowel de zorg als in de ondersteuning, aldus de organisatie. De professionals werkten hierbij samen met de leveranciers Redmax en Karify. ‘Redmax heeft geholpen bij het realiseren van onze visie, door het vormgeven van een modern implementatieprogramma. Karify is de leverancier van het cliëntgerichte en gebruikersvriendelijke portaal,’ zo schrijft GGZ Breburg.

Door kennis te delen kunnen we als ggz-sector de kosten laag houden en elkaar helpen te blijven ontwikkelen. De behandelmodules, bijvoorbeeld, zijn gedeeltelijk door GGz Breburg ontwikkeld, maar er wordt ook gebruik gemaakt van modules die zijn ontwikkeld door de 8 samenwerkende GGz-instellingen waarmee GGz Breburg een e-health samenwerkingsverband is aangegaan.