Search
Close this search box.
Search

21 procent patiënten maakt al online afspraak bij fysiotherapeut

Mensen geven bij het maken van een afspraak bij een fysiotherapeut nog altijd de voorkeur aan bellen. Wel wint het online maken van een afspraak aan populariteit. Dat blijkt uit een een onderzoek van fysiotherapiewebsite hierhebikpijn.nl onder ruim 1200 patiënten.

Volgens de enquête geeft ruim de helft van de patiënten nog steeds de voorkeur aan het telefonisch inplannen van een afspraak. Het online inplannen van een afspraak via e-mail of een online afsprakenformulier wint wel aan populariteit. 21 procent van de patiënten geeft hier inmiddels de voorkeur aan. Bij een praktijk langsgaan om een afspraak aan de balie te maken, heeft de voorkeur van 11 procent van de patiënten, name zestigplussers.

Telefonische bereikbaarheid blijft van belang

Volgens Ties Kox, initiatiefnemer van Hierhebikpijn.nl, weten de meeste patiënten hun fysiotherapeut online al te vinden is geen verrassing meer. Dat de patiënt vervolgens toch nog het liefst de telefoon pakt om een afspraak te maken, ligt minder in de lijn der verwachting. “Dit betekent dat telefonische bereikbaarheid nog steeds een hele belangrijke factor is voor fysiotherapiepraktijken.”

Het bellen van een praktijk is vaak een snelle manier om een afspraak in te plannen bij de fysiotherapeut. Daar waar tijdens een telefoongesprek gelijk een afspraak ingepland kan worden, betekent het online maken van een afspraak soms dat er nog even op en neer gemaild moet worden voordat er een geschikte datum gevonden is.

Een online agenda waar patiënten zelf rechtstreeks hun afspraak in kunnen plannen, wordt nog niet veel toegepast binnen de fysiotherapie. “Fysiotherapeuten houden graag de regie over hun eigen agenda. Bovendien weet de patiënt zelf niet altijd bij welke fysiotherapeut hij het beste ingepland kan worden voor de behandeling van zijn klachten. Dit kunnen de medewerkers van de praktijk beter inschatten”, aldus Kox.

Utrecht loopt voorop met online plannen

De provincie Utrecht loopt voorop in de keuze voor het online maken van een afspraak:  29 procent van de patiënten in deze provincie geeft het als favoriete methode aan. In Zeeland is deze methode juist het minst populair met 9 procent.

In de provincies Drenthe en Utrecht is langsgaan bij een praktijk de minst populaire manier om een afspraak te maken. Slechts 2% van de patiënten geeft hier de voorkeur aan. In Flevoland kiest men er juist wel graag voor om langs te gaan bij de praktijk om een afspraak in te plannen. 25 procent van de patiënten in Flevoland vindt langsgaan bij de praktijk de beste optie.

Hierhebikpijn.nl richt zich met een online zelfcheck op patiënten met aan fysiotherapie gerelateerde klachten. De website claimt in een paar jaar tijd uitgegroeid te zijn tot de grootste fysiotherapiewebsite van Nederland. De volledige resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden.

Tom Xhofleer

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Volg jij ons al?