Search
Close this search box.
Search

Zorgverzekeraars verbeteren aanpak wachttijden

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) concludeert in haar jaarrapport over 2019 dat zorgverzekeraars het afgelopen haar de aanpak van wachttijden verbeterd hebben. Deze verbetering komt nadat de NZa in het voorjaar van 2019 nog constateerde dat zorgverzekeraars meer konden, en moesten doen om verzekerden tijdig de zorg te bieden die ze nodig hebben.

Daarbij werd gekeken naar het terugdringen van wachttijden bij zowel de geestelijke als de medisch specialistische gezondheidszorg. “Dit is allereerst heel mooi nieuws voor verzekerden en zorgverleners. Het is het goed om te zien dat de inspanningen van de zorgverzekeraars in de afgelopen maanden ook écht vruchten afwerpen”, zegt Petra van Holst, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland.

Wachttijden korter en beter onder controle

De NZa riep zorgverzekeraars begin dit jaar nogmaals op verbeteringen te realiseren op drie punten:

  • scherper zicht op de aard, omvang en de ontwikkeling van wachttijden;
  • actieve inzet om wachttijden te beperken daar waar de knelpunten het grootst zijn;
  • evaluatie van de effectiviteit van de wachtlijstbemiddeling en de gemaakte afspraken met zorgaanbieders.

“Daar zijn zorgverzekeraars serieus mee aan de slag gegaan”, aldus Petra van Holst. De NZa concludeert in haar rapport over 2019 dat de zorgverzekeraars op twee van de drie punten een positieve ontwikkeling hebben laten zien.

  • Zorgverzekeraars hebben beter inzicht in de aard, omvang en ontwikkeling van wachttijden gekregen.
  • Zorgverzekeraars zetten zich actief in om wachtlijsten te beperken daar waar de knelpunten het grootst zijn. Het aantal zorgverzekeraars dat concrete afspraken maakt met aanbieders (of gaat maken in de contracten voor 2020) om te zorgen dat de verzekerde binnen de Treeknorm de benodigde zorg ontvangt is toegenomen. Ook zien we bij een aantal zorgverzekeraars dat de afspraken verder worden geconcretiseerd.

Evaluatie nog aan verbetering onderhevig

Toch is het nog niet allemaal rozengeur. De NZa stelt dat een aantal zorgverzekeraars nog onvoldoende vooruitgang geboekt hebben met betrekking tot het evalueren van de effectiviteit van wachtlijstbemiddeling. Hetzelfde geldt voor de evaluatie van gemaakte afspraken met zorgaanbieders, en dan vooral met betrekking tot de medisch specialistische zorg. De NZa concludeert echter wel een positieve ontwikkeling in het feit dat de meeste zorgverzekeraars aangeven concrete plannen te hebben om het evaluatietraject te verbeteren.

De zorgautoriteit schreef deze zomer in een brief aan het Ministerie van VWS dat e-health en de beweging ‘Juiste zorg op de juiste plaats’ ook meer aandacht vergen met als doel het verbeteren van de zorg.

Het volledige jaarrapport van de NZa is hier in te zien.

Ron Smeets

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
Volg jij ons al?