Besparingen als gevolg van de inzet van chatbots op basis van kunstmatige intelligentie in healthcare zullen de komende jaren stijgen van 2,8 miljoen dollar naar 3,6 miljoen dollar wereldwijd. Dat voorspelt althans marktonderzoeker Juniper Researhc in een nieuw rapport. Volgens de marktvorsers komt de jaarlijkse groei hiermee uit op 320 procent.
Juniper stelt dat met behulp van geavanceerde chatbot-systemen patiënten sneller en gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot de zorg waardoor de druk op overwerkte zorgsystemen wordt verminderd. Het zijn momenteel met name zorgproviders in de VS en het VK die al gebruik maken van chatbots, maar door hun legacy technologie zijn deze vaak minder goed in staat nieuwe technologieën te integreren. Desondanks wordt er druk geëxperimenteerd. De Britse gezondheidsorganisaties NHS bijvoorbeeld maakte begin dit jaar bekend een ‘intelligente app’ te lanceren om de druk op ambulante diensten te verlichten. In de pilot kregen meer dan een miljoen mensen toegang tot de AI-chatbot, die werd ontwikkeld door Babylon Health. Volgens de NHS zullen hiermee naast een betere dienstverlening ‘substantiële’ besparingen worden gerealiseerd.