AI-chatbots zorgen voor miljoenenbesparing in zorg - onderzoek

17 oktober 2017
Nieuws

Besparingen als gevolg van de inzet van chatbots op basis van kunstmatige intelligentie in healthcare zullen de komende jaren stijgen van 2,8 miljoen dollar naar 3,6 miljoen dollar wereldwijd. Dat voorspelt althans marktonderzoeker Juniper Researhc in een nieuw rapport. Volgens de marktvorsers komt de jaarlijkse groei hiermee uit op 320 procent.

Juniper stelt dat met behulp van geavanceerde chatbot-systemen patiënten sneller en gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot de zorg waardoor de druk op overwerkte zorgsystemen wordt verminderd. Het zijn momenteel met name zorgproviders in de VS en het VK die al gebruik maken van chatbots, maar door hun legacy technologie zijn deze vaak minder goed in staat nieuwe technologieën te integreren. Desondanks wordt er druk geëxperimenteerd. De Britse gezondheidsorganisaties NHS bijvoorbeeld maakte begin dit jaar bekend een ‘intelligente app’ te lanceren om de druk op ambulante diensten te verlichten. In de pilot kregen meer dan een miljoen mensen toegang tot de AI-chatbot, die werd ontwikkeld door Babylon Health. Volgens de NHS zullen hiermee naast een betere dienstverlening ‘substantiële’ besparingen worden gerealiseerd.

Implementatie het hoogst in Azië

Uit het nieuwe onderzoek getiteld Digital Health: Vendor Analysis, Emerging Technologies & Market Forecasts 2017-2022, blijkt dat de implementatie van AI-chatbots in de komende vijf jaar zal worden gerealiseerd door met name gezondheidsorganisaties in Azië. Meer dan de helft van de jaarlijkse besparingen die door AI-chatbots worden gerealiseerd, zullen in 2022 aan deze regio worden toegeschreven, verwacht Juniper Research. Vanwege het sterk wisselende regionale niveau van gezondheidszorg, bijvoorbeeld in een land als China, zullen AI-chatbots een prominente rol kunnen vervullen in het verwijzen van patiënten naar de juiste zorg. Volgens Juniper Research zal deze mogelijkheid de adoptie van AI-chatbots verder verhogen.

‘Interoperabiliteit aanpakken’

De marktonderzoekers verwachten dat de inzet van AI-chatbots bij het beoordelen van patiënten verantwoordelijk zullen worden voor tijdswinst, lagere kosten en meer efficiency bij het doorverwijzen van patiënten. Om die reden roept Juniper Research service providers op om problemen zoals interoperabiliteit in hun healthcare-systemen aan te pakken zodat AI-chatbots hun volledige potentieel kunnen ontsluiten. Daarnaast is het van belang dat patiënten weten dat er zorgvuldig en veilig met persoonlijke data wordt omgegaan. ICT&health Conferentie 2018 Op vrijdag 26 januari 2018 sluit de e-healthweek af met de ICT&health conferentie. Het is de kick-of van het nieuwe jaar en het moment voor duiding waarbij de implementatie en het gebruik van technologische ontwikkelingen en zorginnovaties centraal staan.