Alle medische gegevens beschikbaar voor patiënt en zorgverlener

vr 3 februari 2017 - 14:56
Nieuws

Het universitair ziekenhuis van Antwerpen (UZA) is een partnerschap aangegaan met Cerner om een volledig geïntegreerd elektronisch patiëntendossier (EPD) te implementeren. Dit betekent dat alle medische gegevens van de patiënt te allen tijde beschikbaar wordt voor zowel zorgverlener als de patiënt. Uiteraard wordt er gewerkt volgens de strengste normen van privacy en veiligheid.

Gisteren werden de handtekeningen geplaatst door UZA en Cerner onder het contract voor de samenwerking. Daarmee is het startsein gegeven door de UZA met de implementatie van een high end EPD. Het EPD omvat patiëntgegevens zoals ziektegeschiedenis, diagnose, behandeling, medicatieschema’s, medische beeldvorming, laboratoriumresultaten, allergieën en andere relevante data.

Digitale toekomst

Op dit moment bestaan er meer dan 150 IT-toepassingen om gegevens te verzamelen. Met de komt van de nieuwe EPD zal dit vervangen worden door één centraal systeem, waardoor alle informatie in één omgeving beschikbaar zal zijn. “De keuze voor een volledig geïntegreerd medisch dossier is vooral een keuze voor de digitale toekomst van het UZA”, zo zegt Johnny Van der Straeten, CEO van het UZA.

Het UZA stelt dat de patiënt eigenaar is van zijn of haar gegevens. De patiënt geeft instemming om het dossier open te stellen voor de eerstelijnszorg en verwijzers uit andere ziekenhuizen. Hiermee biedt het EPD één veilig kanaal, waarmee de communicatie tussen de patiënt, huisarts en het multidisciplinair team in een ziekenhuis beter wordt gestroomlijnd, versneld en gestructureerd.

Up-to-date

Het dossier is niet alleen ter raadpleging voor de zorgverlener, er kan ook te allen tijde informatie via een volledig beveiligde manier aan worden toegevoegd. Zodoende blijft het dossier up-to-date en real-time. Voor de realisatie worden huisartsen actief betrokken bij de ontwikkeling.

Het UZA is al geruime tijd op zoek naar manieren om te monitoren op afstand. Het EPD geeft het ziekenhuis de digitale mogelijkheden om zorgverlening al buiten het ziekenhuis te laten plaatsvinden. De patiënt kan zijn dossier zelf beheren in een digitale omgeving, die ook mobiel beschikbaar zal zijn.

“De interactie tussen patiënt en arts zal heel dynamisch worden. Steeds meer aandoeningen worden chronisch van karakter. Voor de continuïteit in de zorg van deze chronische patiënten - zoals onder meer oncologische en cardiologische patiënten – zal de opvolging van de patiënt thuis of op het werk alsmaar belangrijker worden. Gegevens over de toestand van de patiënt worden automatisch verzameld via telemonitoring en wearables. Die gegevens worden op een veilige manier onmiddellijk in het centrale dossier opgeslagen en geïnterpreteerd. Wijkt er een waarde opvallend af, dan krijgt de arts onmiddellijk een melding en kan die zo snel als nodig contact opnemen met de patiënt via telefoon of chat. Het ziekenhuis gaat hierdoor meer en meer naar de patiënt toe”, zo zegt Medisch directeur Guy Hans.