‘Amazon werkt aan wearable die emoties herkent’

di 28 mei 2019 - 10:44
Amazon
Innovatie
Nieuws

Amazon is bezig met de ontwikkeling van een wearable die emoties herkent door naar de stem van de drager te luisteren. Dat meldt Bloomberg op basis van interne documenten die het persbureau heeft ingezien. Via de wearable leren gebruikers hun emoties beter te herkennen waardoor zij zich beter in sociale situaties kunnen uiten.

Het systeem met de codenaam Dylan is volgens de documenten waarover Bloomberg bericht een samenwerking tussen de hardwaredivisie van Amazon en Alexa, de digitale spraakassistent van het bedrijf en zou momenteel uitvoerig worden getest. Ook zouden de commerciële plannen al zijn ontwikkeld. Onbekend is echter of het tot een marktintroductie zal komen.

Bekend is wel dat Amazon al in 2017 een patent heeft ingediend voor een systeem waarbij software stemanalyses kan maken en vocale patronen kan onderscheiden om te bepalen hoe iemand zich voelt. Mogelijk zou Amazon op basis hiervan producten of diensten kunnen gaan aanbieden die het welzijn van gebruikers van het systeem zou kunnen verbeteren.  

Zorgmarkt op netvlies Amazon

Amazon richt zijn pijlen al geruime tijd op de zorgmarkt. Eind vorig jaar werd bijvoorbeeld bekend dat het bedrijf software gaat verkopen waarmee medische data kan worden gemined op basis waarvan ziekenhuizen en artsen betere beslissingen kunnen nemen en waarmee nieuwe behandelmethodes kunnen worden ontwikkeld. De cloud computing-divisie van Amazon, AWS, maakt al gebruik van zulke tekstanalysetechnologie voor sectoren buiten de zorg, bijvoorbeeld voor het boeken van reizen, klantondersteuning en supply chain management.

Ook werd vorig jaar bekend dat Amazon’s Alexa Fund, samen met Google’s investeringstak, heeft geïnvesteerd in Avia, een digitale spraakassistent die speciaal is ontworpen voor communicatie tussen patiënt en zorgverlener. Tevens gingen vorig jaar geruchten dat Amazon zou werken aan de oprichting van een medisch team voor Alexa.

Om zijn zorgportfolio te versterken, nam Amazon vorig jaar zomer de online apotheek Pillpack over. PillPack levert voorgeselecteerd ‘bundels’ medicijnen voor patiënten die verschillende medicatie moeten slikken. Volgens marktkenners ligt voor het bedrijf de komende jaren flinke groei in het verschiet aangezien de bevolking in de VS steeds ouder wordt cq. vergrijst en een toenemend aantal mensen meerdere recepten nodig hebben.