Amphia voert nieuw informatieplatform zorgmedewerkers in

wo 3 oktober 2018 - 08:45
Amphia-Ziekenhuis-scaled
Tweedelijn
Nieuws

Het Noord-Brabantse Amphia Ziekenhuis gaat het Ascom Healthcare Platform inzetten in combinatie met de Ascom Myco (smartphone voor zorgdoeleinden) .om de kwaliteit van de patiëntenzorg verder te verbeteren. Amphia kwam het afgelopen jaar ook in het nieuws door als eerste ziekenhuis diverse VIPP-doelen voor digitalisering van gegevensuitwisseling te halen.

Het topklinische Amphia, met vestigingen in Breda, Oosterhout en Etten-Leur, bouwt aan een toekomstbestendig, modern ziekenhuis dat eind 2019 in gebruik wordt genomen. Dan introduceert het ziekenhuis ook nieuwe zorg- en werkprocessen die ondersteund worden door nieuwe technologie. Het is de bedoeling dat de zorgmedewerkers van het ziekenhuis met de Ascom Myco direct inzicht krijgen in wat er gedaan moet worden, door duidelijke berichtgeving bij iedere melding. Zij hebben via de smartphone verder toegang tot relevante klinische alarminformatie, zodat zij efficiënter kunnen werken en de veiligheid wordt verbeterd.

Melding bij juiste zorgverlener

Het Ascom Healthcare Platform koppelt alle medische en verpleegkundige alarmen, zodat een melding direct bij de juiste zorgverlener terecht komt. Wanneer de zorgverlener de oproep niet kan beantwoorden, wordt de oproep automatisch doorgeschakeld naar een ‘buddy’. Hiermee wordt volgens Ascom de werkdruk verlaagd en de inzet van zorgverleners flexibeler. De nieuwe manier van werken zou de communicatie tussen zorgverleners onderling en met de patiënt verbeteren. Dit komt uiteindelijk ook ten goede aan de kwaliteit van de zorg, verwacht het ziekenhuis. Amphia stelt veel waarde te hechten aan de privacy van de patiënt. In de nieuwbouw verblijven de patiënten daarom op éénpersoonskamers. Dit is plezieriger voor de patiënt en bevorderlijk voor het genezingsproces. Om ervoor te zorgen dat de privacy gerespecteerd wordt, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid, worden de kamers gemonitord met behulp van het Ascom Healthcare Platform. Zo moeten onnodige verstoringen worden voorkomen en belangrijke alarmen en meldingen direct doorgegeven aan de juiste zorgverlener. Het Verpleegoproepsysteem (VOS) en het Medisch oproepsysteem (MOS) worden via het platform geïntegreerd in één alarmeringssysteem.

Keuze voor informatieplatform

Amphia stelt dat het heeft gekozen voor het informatieplatform van Ascom, omdat de technologie goed aansluit op de nieuwe werkwijze en zorgprocessen in het ziekenhuis. Om ervoor te zorgen dat de processen optimaal ondersteund worden door de nieuwe technologie, worden de zorgverleners van het ziekenhuis nauw betrokken bij de implementatie en optimalisatie van de nieuwe oplossingen. Volgens Egon Scheepers, klinisch fysicus van Amphia zijn voordelen van het informatieplatform voor de zorg meer efficiency, minder meters lopen en meteen weten welke actie vereist is door de directe toegang tot relevante klinische alarminformatie. “Door deze klinische informatie te gebruiken om het werkproces te optimaliseren, zal de patiënt meer privacy en een rustigere omgeving gaan ervaren, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.”

Amphia en VIPP

Het Amphia Ziekenhuis kwam begin en halverwege dit jaar in het nieuws doordat het als eerste ziekenhuis de modules VIPP A1 en B1/B2 wist af te ronden. Dit betreft het digitaal inzage geven aan de patiënt van diens medische gegevens, het intern toegankelijk maken van medicatiegegevens en het koppelen van het EPD aan informatiesystemen van openbare apotheken.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!