Amsterdam UMC heeft een WhatsApp-achtige site gelanceerd waar mensen eenvoudige vragen kunnen stellen. Een digitale assistent of chatbot geeft dan antwoord. Amsterdam UMC claimt het eerste Nederlandse ziekenhuis te zijn dat een website biedt met de zogenaamde ‘conversationele chatbot-technologie’: een WhatsApp-achtige conversatie.
Het gaat volgens het ziekenhuis om antwoorden op veelgestelde vragen zoals: kun je pinnen in Amsterdam UMC? Mag ik bij mijn kind blijven slapen? Wat moet ik meenemen naar mijn eerste afspraak? Met de introductie van de conversationele website geeft een chatbot bezoekers meteen antwoord op deze vragen.
Een bezoeker van de website kan klikken op een van de zeven knoppen op de homepage of typt de vraag in het daarvoor bestemde veld ‘stel me een vraag’. Vervolgens krijgt de bezoeker daaronder meteen antwoord via de chatbot-technologie. De dialoog die ontstaat is een WhatsApp-achtige conversatie.
Voorschot op één website AMC, VUMC
Desgewenst krijgt de bezoeker extra informatie aangeboden via linkjes naar dieperliggende pagina’s achter de homepage, aldus Amsterdam UMC. Zo neemt de digitale assistent de bezoeker bij de hand, om hem of haar gericht door de verschillende websites van het fusieziekenhuis te gidsen. Met deze verbinding neemt het ziekenhuis naar eigen zeggen een voorschot op het bouwen van één geïntegreerde website van Amsterdam UMC waarbij AMC.nl en VUMC.nl worden samengevoegd.
Chatbots nog geen gemeengoed
Chatbots voor het beantwoorden van zorggerelateerde of algemene vragen is de afgelopen jaren langzaam aan het opkomen in de zorgsector maar zeker nog geen gemeengoed. Het Alkmaarse Zaurus kwam in mei met een chatbot voor Nederlandse huisartsenpraktijken Deze Chantal kan patiënten via een chatvenster op de website van de praktijk 24 uur per dag, zeven dagen per week te woord staan. De assistente wordt uitgetest bij acht door Zaurus geselecteerde huisartsenpraktijken.
Verder kwam startup Nori Health eveneens in mei met een digitale coach die mensen met chronische maag- en darmaandoeningen (IBD) helpen bij het maken van leefstijlkeuzes. De Nori Health-chatbot heeft een eerste succesvolle testronde achter de rug. Nori Health wil eind dit jaar een volledig klinisch geteste toepassing op de markt brengen.
DSW zet sinds dit voorjaar een chatbot in die via een pop-up window klantvragen moet beantwoorden op de website van de zorgverzekeraar. Naar verwachting gaat chatbot Nikki op termijn zo’n 75 procent van alle klantvragen beantwoorden, aldus ontwikkelaar Sogeti. In 2017 bleek verder uit onderzoek dat de inzet van een chatbot ook effectief kan zijn om jongeren met een depressie te helpen.
Over chatbots
Met een chatbot is informatie-uitwisseling mogelijk die op een voor de patiënt toegankelijke manier (conversational) wordt weergegeven en die gekoppeld kan worden aan regels en de medische informatie van de patiënt. Er zijn echter diverse varianten mogelijk van zo’n door AI ondersteunde toepassing. Lees deze blog op de website van ICT&health om meer te weten te komen over de verschillen tussen een virtuele assistent, een chatbot en een metabot en welke soort digitale assistent beter werkt voor welke toepassing.