‘App helpt bij volhouden behandeling’

4 november 2019
hart
Apps
Nieuws

Afgelopen zomer kwamen (potentiële) gebruikers van e-health zelf aan het woord. Aan 136 mensen met hartfalen is gevraagd of zij apps en/of telebegeleiding gebruiken ter ondersteuning van hun behandeling.

Een derde van de mensen met hartfalen gebruikt één of meerdere apps, vooral voor bewegen vaak in combinatie met hartslag, voeding, gewicht en inname van medicijnen. Van hen zegt 86 procent dat zij daar baat bij hebben: het helpt in het volhouden van de behandeling. Telebegeleiding gericht op controle van hartfalen wordt door minder dan 10 procent gebruikt.

‘Persoonlijk contact ontbreekt’

Uit de inventarisatie komt naar voren dat mensen meestal geen advies krijgen welke app voor hen geschikt kan zijn (“ik moest zelf wat uitproberen en aanmodderen”), niet weten wat telebegeleiding voor hen zou kunnen betekenen (“ik weet niet eens dat het bestaat”), bij telebegeleiding regelmatig het gesprek over de waarden ontbreekt (zoals bloeddruk, gewicht, hartslag) en mensen deze zelf niet in kunnen zien.

Men vraagt zich af of met e-health ingespeeld kan worden op het feit dat mensen naast hartfalen heel vaak een andere (hart/vaat)aandoening hebben. In de zorg mist men persoonlijk contact op cruciale momenten, heeft men informatie nodig over medicijnen, leefstijl en leefregels en heeft men last van gebrekkige samenwerking tussen zorgverleners. Gaat e-health dit oplossen?

Adviezen

E-health kán een bijdrage leveren aan betere zorg en inspelen op de toename van het aantal mensen met chronische aandoeningen en de afname van zorgcapaciteit. Belangrijk zijn:

  • De juiste keuze kunnen maken
    • Er is heldere informatie nodig over wat een app of telebegeleidingssysteem ‘doet’ en hoe je er praktisch mee werkt
  • Adviezen naar ontwikkelaars:
    • Betrek patiënten goed bij de ontwikkeling en beoordeling.
    • Bouw de ondersteuning van eigen regie in.
    • Bouw persoonsgerichte zorg en maatwerk in.
  • Adviezen naar zorginstellingen en zorgprofessionals:
    • Betrek patiënten goed bij de inrichting van het zorgpad bij hartfalen.
    • Ontwikkel een zorgpad dat eigen regie ondersteunt, maatwerk levert en waar naast telebegeleiding op belangrijke momenten ruimte is en blijft voor persoonlijk contact.
    • Zorg voor ‘samen beslissen’: bijna 90 procent van de respondenten kiest hiervoor.