Een jaar na de verkoopstart van zijn slimme horloge wil Apple zijn Watch een prominente plek geven binnen zijn healthcare-strategie. Tijdens Start Up Fest Europe, dat deze week wordt gehouden in Amsterdam, noemde CEO Tim Cook de Watch de ‘Heilige Graal’ voor digital health en voorziet hij de ‘onmisbaarheid’ van het horloge.
Apple introduceerde de Apple Watch eind 2014, maar het duurde enkele maanden voordat het horloge in de verkoop ging. Een jaar na zijn commerciële beschikbaarheid kan worden gesteld dat de Apple Watch een significante bijdrage heeft geleverd aan het openbreken van de markt voor smartwatches. Tegelijkertijd ervaren nog teveel consumenten een slim horloge als een nice-to-have in plaats van een noodzakelijk device waarmee de gezondheid 24/7 kan worden gemonitord en geanalyseerd.Killer app
Apple positioneerde de Apple Watch in eerste instantie als uitgebalanceerde mix tussen mode en technologie nadat concurrenten hier na jaren experimenteren nauwelijks in slaagden. Desondanks pikken consumenten smartwatches nog niet massaal op. Dat heeft niet zelden te maken met de prijs voor smartwatches in het algemeen, maar ook met het ontbreken van een duidelijk nut. In sommige Westerse markten ligt de penetratie van smartwatches gemiddeld op een paar procent.Apple geldt wereldwijd als marktleider en hoop deze positie door Apple Watch neer te zetten als onderdeel van een breder healthcare-aanbod. De voorbij jaren introduceerde het bedrijf namelijk ook als de medische softwareplatformen HealthKit (2014), ResearchKit (2015) en CareKit (2016). Bekijk hier interview met Tim Cook en Neelie Kroes
###Tom Cook###