ARQ Centrum’45 integreert ggz-appwijzer in patiëntportaal

wo 17 maart 2021 - 15:00
vrouw-denken-oranje-shirt-water-scaled
Apps
Nieuws

ARQ Centrum’45 heeft als eerste ggz-instelling de ggz-appwijzer geïntegreerd in haar patiëntportaal. In januari lanceerden de Nederlandse ggz en stichting MIND de website www.ggzappwijzer.nl. Hier kunnen patiënten en behandelaren zien hoe apps voor een betere psychische gezondheid scoren op betrouwbaarheid, veiligheid en gebruikersvriendelijkheid. ARQ wilde deze informatie nog beter ontsluiten voor haar patiënten en integreerde de appwijzer in patiëntportaal Quli. Sinds 10 maart 2021 is de ggz-appwijzer binnen Quli met één klik toegankelijk voor iedere ARQ Centrum'45 patiënt.

Quli, een initiatief van ARQ en vier andere zorgaanbieders, ging eerder deze week live met de integratie van de ggz-appwijzer. Meer dan 50 apps met een focus op geestelijke gezondheid kunnen momenteel via de PGO bekeken en eventueel gedownload worden. Ggz-appwijzer werd vorig jaar zomer gelanceerd en moet mensen helpen bij het vinden van apps die mentale veerkracht kunnen versterken. De integratie ervan in Quli zorgt moet mensen eenvoudig en veilig inzicht geven in de beschikbare apps. Quli werd in 2019 als PGO gecertificeerd door afsprakenstelsel MedMij, gericht op de ontsluiting van medische gegevens voor alle Nederlanders.

Appwijzer gerealiseerd via VIPP GGZ

De appwijzer is gerealiseerd met behulp van de VIPP GGZ-regeling. De via de website beoordeelde apps variëren van toepassingen die helpen bij ontspannen of beter slapen tot apps die de gebruiker leren om te gaan met angstklachten of het creëren van dagstructuur. ARQ Centrum’45 behandelt mensen met complexe psychotraumaklachten die het gevolg zijn van vervolging, oorlog en geweld. Gedurende de behandeling en nazorg van deze complexe psychische klachten kunnen gezondheidsapps ondersteuning bieden.

https://youtu.be/cgxGrkPxjFY
Een demo-video die het gebruik van de ggz-appwijzer via Quli toont.

De integratie van de GGZ-appwijzer toepassing in het patiëntportaal van ARQ zorgt er volgens de instelling voor dat patiënten eenvoudig en veilig inzicht krijgen in de beschikbare apps. Deze apps zijn voorgeselecteerd en beoordeeld door ervaringsdeskundigen, behandelaren en het Britse Orcha (gespecialiseerd in het beoordelen van gezondheidsapps). Patiënten kunnen zien wat de beoordeling is van behandelaren en van objectieve veiligheidscriteria. ARQ heeft een vervolgselectie gemaakt voor de categorieën welke relevant zijn voor de eigen patiënten. Daarnaast heeft de instelling besloten om alleen apps met een door de organisatie gekozen minimale score te laten zien. Patiënten krijgen zo een te overzien aantal van de beste apps te zien.

Voordelen e-health ondersteuning

In eerste instantie starten sommige patiënten wat twijfelachtig aan hun online behandeling. Later zien veel patiënten echter de voordelen van de e-health ondersteuning middels online modules en apps, stelt Tim Wind, Programmamanager e-health van ARQ Centrum’45. “Geestelijke gezondheidszorg op afstand is een uitdaging, maar het kan én werkt. Wat werkt is per patiënt weer verschillend. Sommige patiënten merken juist nú, tijdens deze corona-lockdown, dat online hulp voor hen beter werkt.”

Patiënten ervaren onder andere dat ze zelf meer energie kunnen stoppen in hun eigen behandeling en op proef kunnen ondervinden en vaststellen of een online behandelmodule werkt. Dit alles thuis in hun eigen vertrouwde omgeving. Dit geeft patiënten volgens Wind meer regie over hun eigen zorg en neemt stress weg die patiënten mogelijk ervaren bij behandeling op een locatie buitenshuis.

“Door meer regie te pakken, wordt het ‘zwarte gat’ om de patiënt heen kleiner. Meer regie biedt meer houvast en geeft een goed gevoel. Ook aan de kant van de behandelaar zitten voordelen. Het proces van samenwerking en innovatie wordt versterkt en je palet aan instrumentarium wordt vergroot. Wij vinden het zeer belangrijk dat patiënten zelf kunnen bepalen welke e-health toepassingen zij zélf graag willen inzetten om aan zichzelf te werken. De ggz-appwijzer is hier een belangrijk startpunt voor.”

Meer regie

Hoewel de effectiviteit van veel apps nog niet is bewezen, zorgt het gebruik van de apps er wél voor dat de patiënt meer regie neemt en ervaart over zijn eigen behandeling. “Door het initiëren van en participeren in verschillende innovatieve e-health platforms en projecten proberen wij het succesvol gebruik van e-health, wat leidt tot efficiëntere zorg en een beter resultaat voor de patiënten, te vergroten”, meent Ruud Jongedijk, Geneesheer-Directeur / Directeur Zorg bij ARQ Centrum'45. “Het integreren van de ggz-appwijzer in ons patiëntportaal is een mooi voorbeeld van een doorontwikkeling binnen onze digitale innovaties."

Met deze eerste implementatie, gerealiseerd samen met MIND, wil ARQ een voorbeeld zijn en andere instellingen motiveren en stimuleren de GGZ-appwijzer ook in hun eigen portalen en/of PGO's te integreren. ARQ komt daarnaast op korte termijn met enkele andere verbeteringen. Vanaf april dit jaar zal meer informatie worden ontsloten via het patiëntportaal: samenwerken aan het behandelplan, inzicht in correspondentie, inzicht in komende gemaakte afspraken, inzicht in openstaande vragenlijsten en het opvragen van MedMij- zorginformatiebouwstenen (zib’s). De ontsluiting van deze informatie moet patiënten nog meer grip geven op de eigen behandeling door alle informatie op één plek te hebben.