Ascom introduceert platform voor zelfstandig wonen senioren

ma 22 februari 2016 - 15:22
zelfstandig_thuis_wonen
Apps
Nieuws

Ascom komt met een oplossing onder de naam Thuiskoffer, een mix van technologie en diensten die er op gericht is om senioren met zorgbehoeften langer zelfstandig thuis te laten wonen. De focus van de Thuiskoffer ligt bij het bieden van meer regie aan ouderen over het zelfstandig en comfortabel leven in hun vertrouwde omgeving, zo stelt Ascom. De oplossing moet ondersteuning bieden aan ouderen, professionele zorgverleners en mantelzorgers.

Technologie zoals zorg op afstand wordt steeds vaker ingezet om (thuis)zorginstellingen en mantelzorgers te ondersteunen bij het langer zelfstandig laten wonen van senioren. Zo kwam recent tablet-aanbieder Compaan met een vergelijkbaar dienstenpakket, in samenwerking met zes andere aanbieders.

De Thuiskoffer van Ascom is in de basis een geïntegreerd bewakings-, alarm- en oproep-oplossing voor zelfstandig wonende senioren. Het platform biedt  dienstverlening en technologie die nodig is om ouderen met of zonder zorgindicatie thuis te laten wonen. Verder bevat de Thuiskoffer apps om de gebruikers, hun familie en (thuis)zorgverleners makkelijk contact te laten houden, ook in geval van nood. Bij gevaar of dreiging, zoals inactiviteit, brand of een vergeten medicijn, krijgen zorgverleners of mantelzorgers bijvoorbeeld direct een melding.

Ascom stelt dat zorgaanbieders met het abonnementsgebaseerde platform efficiënter hulp kunnen bieden zonder hogere kosten. Met de diensten die op het platform draaien, kunnen zorginstellingen, thuiszorgwinkels en  thuiszorgorganisaties de dienstverlening aan hun klanten uitbesteden aan Ascom. Mantelzorgers hebben als voordeel dat een aantal taken die normaal bij hen liggen, geautomatiseerd worden.

Verder kunnen senioren en zorgvragers via een webshop hun eigen ‘Thuiskoffer’ samenstellen en bestellen. Ascom zegt zorg te dragen voor de installatie, de werking van de apparatuur te bewaken en hierop onderhoud uit te voeren. Alle diensten in de webshop zijn volgens de aanbieder af te stemmen op de behoeften van individuele senioren en in de loop der tijd aan te passen.

Ascom biedt trainingen voor alle gebruikers van het platform en levert naar eigen zeggen de (thuis)zorginstellingen die de Thuiskoffer aan hun klanten aanbieden,  ondersteuning via een helpdesk.