AVL rolt nieuwe digitale werkplekken uit

7 november 2019
nieuwe-foto-gevel-AVL
Digitalisering
Nieuws

Het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) zet virtualisatietechnologie in om zijn beschikbare IT-capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten voor ondersteuning bij onderzoek naar en behandeling van kanker. Momenteel rolt het AVL het project werkplek en infrastructuur 3.0 uit om digitale werkplekken zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk in te richten. Dat vertelde Roel Sijstermans, hoofd Informatisering en Automatisering van het AVL, tijdens een klantpresentatie op VMWorld Europe 2019 in Barcelona.

De klantcase van het AVL kwam al uitgebreid aan bod in een video die dinsdag tijdens de openingsdag van het congres VMworld Europe 2019 aan de 14.000 aanwezigen werd getoond. Hierbij lag de nadruk op het gebruik van virtualisatietechnologie van VMware om de computing-capaciteit van de twee onderliggende organisaties (NKI en ziekenhuis) optimaal in te zetten. Zo wordt ongebruikte redundante IT-infrastructuur ’s nachts ingezet om data te verwerken. De resultaten zijn de volgende dag dan al beschikbaar voor de onderzoekers van het NKI.

Snelle uitwisseling data

Sijstermans stelt dat het NKI (onderzoekers) en het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis elkaar goed aanvullen. Het NKI kan de data gebruiken die de behandeling van kankerpatiënten oplevert; het ziekenhuis profiteert van de inzichten die de wetenschappers uit de geleverde data halen om zo behandelingen te verbeteren en – met nieuwe technologie zoals AI – steeds meer op maat te maken.

“Deze combi werkt goed omdat we data en inzichten kunnen uitwisselen en zo van 1+1 3 maken”, stelt Sijstermans. “Niet alleen die data-uitwisseling kon nog wel een verbeterslag gebruiken, dat gold ook voor de werkplekken. Digitaliseren is een mooi streven, maar je moet daarvoor ook wel de onderliggende capaciteit voor hebben. Digitale werkplekken zonder afdoende IT-infrastructuur leidt eerder tot meer dan minder frustratie over zaken zoals toegankelijkheid tot of het kunnen invoeren van gegevens.”

Meer tijd over voor zorgtaken

De IT-organisatie is de afgelopen acht jaar al behoorlijk gegroeid: van 35 naar 90 medewerkers. De ambities om zowel de onderzoekers als zorgprofessionals te ondersteunen groeiden echter mee. Sijstermans: “We hadden VMware al draaien voor virtualisatie van hardware, het was dus relatief makkelijker om nieuwe tools van het bedrijf ook voor verbreding en verdieping van onze ambities in te zetten. Bovendien pakken we zo het tekort aan zorgpersoneel aan waar ook wij last van hebben. Minder tijd voor administratieve taken – zoals dubbel invoeren van gegevens - betekent meer tijd voor zorgtaken.”

Die instrumenten voor beter beheer van en controle op IT-capaciteit worden sinds januari 2018 ingezet voor momenteel een drietal use cases, waaronder de tijdens VMWorld getoonde case om redundante capaciteit meer efficiënt in te zetten. Dat gaat zowel om relatief simpele rekencapaciteit voor ‘number crunching’ als het inzetten van grafische processors (gpu’s) om algoritmen te leren vormen van kanker te herkennen uit enorme hoeveelheden beelden. Omdat de gebruikte hardware vooral gevirtualiseerd is (dus software die hardware ‘nabootst’ op meer generieke servers), is het ook vrij eenvoudig om een use cases aan te passen of stop te zetten en een nieuwe te beginnen.

Uitrol werkplekken begonnen

Inmiddels is het onderdeel van de infrastructuur afgerond en werd het tijd om hier overheen digitale werkplekken uit te rollen die op maat zijn voor zorgpersoneel en wetenschappers, maar aan de achterkant consistent beheerd en beveiligd kunnen worden. Dit project loopt sinds kort, maar volgens Sijstermans zijn de eerste gebruikers al enthousiast. “We hebben de gebruikers ook vanaf het begin in een speciaal ingericht Experience Center meegenomen, zodat ze precies wisten wat ze konden verwachten en aan ons terug konden geven wat beter zou kunnen.”