Het Limburgse VieCuri ziekenhuis heeft een eigen behandelapp laten ontwikkelen om patiënten te helpen met vragen en onzekerheden wanneer ze weer thuis zitten. Meestal begint het herstelproces dan pas en komt er veel op een patiënt af. De behandelapp moet stap voor stap begeleiding krijgt bij dit herstelproces, door antwoord te geven op vragen zoals ‘geneest de wond wel volgens plan?’ en ‘welke techniek moest ik ook alweer gebruiken om de trap af te lopen?’
De 72-jarige Willemien Schoon vertelt over het gebruik van de app. Zij kreeg in september 2019 een nieuwe knie. “Na de operatie kon ik na één dag naar huis. Heel fijn natuurlijk, maar de informatie die ik voor de operatie kreeg, had ik zeker niet helemaal onthouden. De behandelapp van VieCuri bood gelukkig veel houvast. Iedere ochtend na mijn ontbijt opende ik de app en vond ik een berichtje over de verzorging van de wond of de oefeningen die ik van de fysiotherapeut moest doen. Het werkte voor mij als een ideaal geheugensteuntje.”
Trip naar ziekenhuis voorkomen
Patiënten kunnen alle informatie die ze via foldermateriaal meekrijgen, ook terugzien in de app. Die Behandelapp bevat naast veel informatie ook video’s waarin de orthopedieconsulente, orthopeed en fysiotherapeut tips geven. Orthopedieconsulente Angelique van der Velden vertelt hierover: “Na de operatie neemt de vochtproductie toe waardoor de knie dik, warm en rood kan worden. Mensen schrikken hier soms van. In het verleden werd dan vaak naar de spoedeisende hulp gebeld en moest de patiënt met die dikke knie naar het ziekenhuis, terwijl dat in de meeste gevallen voorkomen had kunnen worden.”
De behandelapp biedt dan echt uitkomst, meent Van der Velden. “Door de filmpjes en tips die wij als professionals iedere dag geven, wordt de patiënt gerustgesteld: die dikke knie, dat hoort er vlak na de operatie gewoon bij. Als er toch afwijkende klachten zijn, kan de patiënt ons natuurlijk altijd bellen; het nummer staat ook in de app.”
Behandelapp voorkomt overload info
De behandelapp is in samenwerking met de ziekenhuizen in Geldrop, Den Bosch, Veldhoven, Dordrecht en Den Haag ontwikkeld. Orthopeed Okke Lambers Heerspink stelt dat patiënten voorheen overrompeld werden met informatie over pijnstilling, wondzorg, fysiotherapie en nabehandeling. Dit is nu veel minder aan de orde. Patiënten krijgen drie korte pushberichten per dag met informatie over hoe de wond eruit hoort te zien op die betreffende dag, andere tips en informatie. Heerspink: “De filmpjes duren slechts anderhalve minuut; dat is juist ook de kracht van het succes, dat het zo kort is.”
De behandeling ‘Kniegewricht vervangen’ in de behandelapp werd twee jaar geleden als een proef ingevoerd. Tijdens de proef kreeg een deel van de patiënten de app tot hun beschikking, terwijl een ander deel van de mensen het zonder aanvullende informatie en filmpjes moest stellen.
“Na vier weken zagen we dat de mensen die de behandelapp met alle aanvullende informatie gebruikten, minder pijn en een betere kniefunctie hadden en daardoor ook minder vaak de huisarts bezochten,” vervolgt Heerspink. “Ze zijn dus niet alleen meer tevreden met de geboden begeleiding, maar doen het fysiek ook echt beter. Deze app is wetenschappelijk bewezen zinvol: niet voor niets is in de behandelapp ook de behandeling ‘Heupgewricht vervangen’ opgenomen.”
De behandeling ‘Kniegewricht vervangen’ is vanuit het Nederlands inmiddels vertaald naar het Arabisch, Turks en Pools.