Belgische portaal MijnGezondheid op 70.000 gebruikers na twee weken

22 juni 2018
Bart-Vermeulen_edited
Innovatie
Nieuws
Het portaal MijnGezondheid geeft mensen inzicht in hun medische gegevens en situatie en is dus niet alleen bedoeld voor patiënten. Groot verschil met het Nederlandse MedMij-afsprakenstelsel is onder meer dat MijnGezondheid alleen een blik laat werpen op gegevens, maar niet op laat slaan in een PGO. Het portaal maakt deel uit van de e-health roadmap 2013-2018. De roadmap omvatte 20 actiepunten, bouwblokken om te komen tot een service orientented architecture. Het doel van de roadmap is dat de Belgische federale overheid faciliteert om zorgmedewerkers en – gebruikers digitale zorgoplossingen te laten gebruiken.

MijnGezondheid van iedereen

Vermeulen: “We hebben dit overigens niet alleen gedaan als overheid, maar in samenwerking met twee patiëntenorganisaties: VPP (Vlaanderen) en LUSS (Wallonie). Daarnaast is MijnGezondheid niet alleen bedoeld voor patiënten, maar voor elke burger. Je hoeft dus niet ziek te zijn om er gebruik van te maken. Het kan ook gaan om inzicht om te voorkomen dat je ziek wordt.” De personal health viewer lijkt een beetje laat te komen, stelt Vermeulen, aan het einde van het tijdspad van de roadmap. Reden hiervoor was dat de overheid het liever goed dan snel wilde doen. Zo moest er een goede onderliggende architectuur komen en waren de vier medische ‘hubs’ waar informatiesystemen op moesten aansluiten nog volop in ontwikkeling. Uiteindelijk werd bewust er voor gekozen om niet zelf een volledig systeem te ontwikkelen maar om zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande systemen. Dat geldt ook voor het ontbreken van een optie om gegevens in een eigen PGO op te slaan. “Tweemaal gegevens opslaan betekent weer een verdubbeling van informatie.

Nuttig maken voor elke burger

Momenteel zijn de functies van MijnGezondheid nog beperkt, maar het is de bedoeling om elke drie maanden nieuwe functionaliteiten toe te voegen. “Het portaal is in ontwikkeling en veel partijen kunnen er nog niet op aansluiten, maar we zijn ambitieus. In 2018 en 2019 zullen er nog veel opties bij komen om het gebruik ervan voor iedere burger nuttig te maken.” Verder moet er communicatie mogelijk worden tussen zorgaanbieders en patiënten. Dat moet onder meer beveiligd kunnen via mail of chat. Ook moet de patiënt in staat gesteld worden om in gesprek te gaan met zo’n zorgaanbieder wanneer de informatie in het systeem niet klopt. Vermeulen: “Dit moet er ook voor zorgen dat de patiënt sterker komt te staan. Dat geldt ook voor mogelijkheden om een tweede opinie bij een andere arts aan te vragen, om zelf een specialist te kiezen via een digitaal verwijsportaal. Allemaal manieren om de burger in de bestuurderstoel te krijgen.”