Grote farmaceutische bedrijven ontwikkelen allerlei tools om ervoor te zorgen dat patiënten hun pillen daadwerkelijk nemen en herhaalrecepten aanvragen. Van technologie tot en met beloning met geld. Want het gaat om grote bedragen die onbesteed blijven.
Zogenaamde Smart Pils sturen een alert naar de patiënt als deze een medicijn niet op tijd innmeent. En een patiënt die netjes op tijd een herhaalrecept aanvraagt, krijgt een cadeaukaart. Een voorbeeld is GlaxoSmithKline. Het bedrijf analyseert stromen data in een enorm pilot project onder 3,000 werknemers, gepensioneerden en hun familie. Eén van de doelen is om erachter te komen wie er zijn medicatie niet neemt.Geld voor pillen
Volgens de website Statnews gaan de bedrijven zelfs zo ver om patiënten te betalen als ze naar praatgroepen gaan waar ze leren hun medicijnen op de juiste manier in te nemen. Ook lobbyen ze bij de overheid om derde partijen, zoals apothekers, te mogen betalen zodat deze meer aandringen bij patiënten hun medicijnen toch echt te nemen.De farmaceutische bedrijven zeggen volgens Statnews dat ze het welzijn van de patiënten ter harte nemen, maar Matt Lamkin, professor aan de University of Tulsa College of Law zag in het onderzoek dat hij hiernaar verrichtte een ander motief. Het gaat de farmaceutische industrie om de verkoop. Er blijven miljarden liggen.'