BeterDichtbij nu voor alle patiënten Flevoziekenhuis

Het Flevoziekenhuis maakt voor veilig en eenvoudig digitaal contact tussen zorgverleners en bepaalde patiëntgroepen al enige tijd gebruik van BeterDichtbij. Met dit platform, en de bijbehorende gratis app, kunnen patiënten wanneer het hen uitkomt berichten sturen naar hun zorgverleners. Daarnaast is het ook mogelijk om met de app een digitaal consult, via beeldbellen, te voeren. Het ziekenhuis heeft besloten om BeterDichtbij nog dit jaar voor alle patiënten beschikbaar te maken.

Digitaal contact tussen patiënten en zorgverleners is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Dat is, voor zover dat als zodanig benoemd mag worden, een van de voordelen die de vele nadelen van de coronacrisis met zich meebracht. Waar veel ziekenhuizen en patiënten twee jaar geleden nog huiverig stonden tegenover beeldbellen en apps als BeterDichtbij, is dat nu wel anders. “Juist voor patiënten die moeilijk ter been zijn, is een gesprek via beeldbellen prettig, omdat zij niet naar het ziekenhuis hoeven te reizen”, vertelt orthopedisch chirurg Peter de Leeuw.

Van telefoon naar app

Voorheen belden patiënten met de poli als zij een vraag hadden of afspraak moesten maken. Dankzij apps en initiatieven als BeterDichtbij kunnen zij dat nu via de smartphone of tablet regelen. En dat is natuurlijk niet het enige. Met de app kunnen ook (niet-spoedeisende) vragen gesteld worden aan de zorgverleners van het Flevoziekenhuis. Denk bijvoorbeeld aan vragen over herhaalrecepten, medicijnen of een behandeling. Daarnaast is het ook mogelijk om veilig foto’s en bestanden via de app te sturen.

Voor de zorgverleners is het voordeel dat zij vragen van (diverse) patiënten kunnen verzamelen. Dat scheelt zowel hen als de artsen veel tijd. Doorgaans worden vragen binnen twee dagen beantwoord. Dat is ook de reden dat patiënten alleen niet-spoedeisende vragen via de app moeten stellen.

Uitnodiging voor BeterDichtbij

Voor het eind van het jaar zal het Flevoziekenhuis BeterDichtbij beschikbaar maken voor álle patiënten. Uiteraard blijven de traditionele contact mogelijkheden ook actief voor patiënten die moeite hebben met digitale middelen of die niet willen gebruiken. Patiënten voor wie de app beschikbaar is, krijgen van het ziekenhuis een persoonlijke uitnodiging om de gratis app te gebruiken. Bij interesse kunnen patiënten hun zorgverlener vragen naar het gebruik van de app. Patiënten mogen zelf kiezen of zij voor een fysiek consult (in het ziekenhuis) kiezen of voor een videoconsult (beeldbellen). De chatfunctie van de app is altijd beschikbaar.

Het ziekenhuis heeft van het bieden van de juiste zorg op de juiste plek een belangrijk speerpunt gemaakt. De inzet van e-health oplossingen, zoals BeterDichtbij maakt dat het organiseren van de juiste zorg bij patiënten thuis steeds beter mogelijk wordt. Een ander voorbeeld is de behandelcoach app die enkele jaren geleden in gebruik genomen werd. Dankzij dergelijke e-health toepassingen blijft het ziekenhuis, ook bij een grotere stroom aan patiënten of tijdens een periode van veel covid-zorg, in staat om topzorg te bieden: thuis als het kan, in het ziekenhuis als dat nodig is.

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Kort zorgnieuws
Kort zorgnieuws: ZIC bij VieCuri; Digitale hulp; Medische rekenvaardigheid-app, en meer
wondzorg
Innovatieprijs voor gepatenteerde offline gegevensuitwisseling
Duuzame zorg - Diederik Gommers
Passende, duurzame zorg komt er niet vanzelf
Microbioomonderzoek
UMCG opent nieuwe faciliteit voor microbioomonderzoek
beroerte
Testen op je digitale tweeling voor beste behandeling beroerte
wereldwijd
John Halamka, Mayo Clinic Platform: ‘Onze innovaties zijn wereldwijd inzetbaar'
Gegevensuitwisseling
Mandaat EHDS: Nederland verzilvert 4 hoofdposities
Rathenau
Risico’s AI vragen om terughoudendheid in gebruik
Ketenmonitoring hackathon
Proefproject aanvullende ketenmonitoring en -logging afgerond
toestemmingsplatform
Eerste apotheek aangesloten op online toestemmingsplatform Mitz
Volg jij ons al?