Digitale toepassingen in de zorg komen steeds meer voor. Beeldbellen met de arts, een dossier bekijken in een patiëntenportaal of online medicijnen aanvragen; het wordt allemaal steeds gewoner. Maar niet iedere patiënt kan even goed met al die digitale opties omgaan. Teneinde patiënten te helpen is er nu de cursus DigiVitaler. Hiervoor hebben Ziekenhuis Rivierenland en Bibliotheek Rivierenland de handen ineen geslagen. In de cursus wordt patiënten uitgelegd hoe ze gebruik kunnen maken van de digitale hulpmiddelen van Ziekenhuis Rivierenland.
Een slimme manier om het tekort aan personeel in de zorg op te lossen is snelle digitalisering. Opties als beeldbellen, thuismonitoring enzelfmanagementapps worden tegenwoordig zelfs al mainstream ingezet. Er zijn echter opvallend veel mensen, te weten 18% van de Nederlanders, die niet of onvoldoende uit de voeten kunnen met al die digitale opties. Er is dus absoluut behoefte aan cursussen als Digivitaler.
Beter omgaan met computers en smartphone
Mensen krijgen steeds meer mogelijkheden om zaken digitaal te regelen, ook als het gaat om het monitoren van gezondheid en het regelen van zorg. Deze ontwikkelingen hebben grote invloed op het leven van iedereen. Maar voor veel mensen gaan deze ontwikkelingen ook erg snel. Zeker voor wie niet gewend is om met computers en mobiele telefoons om te gaan. Voor deze ‘digistarters’ is de cursus DigiVitaler bedoeld.
In de ziekenhuizen zelf zijn er trouwens ook best veel professionals die moeite hebben met de razendsnel voortschrijdende digitaliseringsslag. Ook zij worden steeds vaker, in de zorgorganisatie zelf, gecoacht en opgeleid. Zo zorgt bijvoorbeeld Isala met een structureel opleidings- en coachingsprogramma ervoor dat zorgprofessionals op elk moment de juiste digitale competenties kunnen verwerven.
Digitale zorg is essentieel
“Digitale zorg is belangrijk om de toegang tot zorg en de kwaliteit van zorg in Nederland op peil te kunnen houden”, vertelt Wendy Bosboom, lid Raad van Bestuur van Rivierenland. “Digitale toepassingen zoals beeldbellen, patiëntenportalen en monitoring op afstand helpen hierbij. Het is niet altijd makkelijk voor een patiënt om hiermee om te gaan. Ze kunnen hieromtrent vragen stellen aan onze medewerkers of aan een naaste, maar ook onze telefonische Helpdesk Digitale Zorg staat iedere werkdag voor hen klaar. Het is fijn dat daar nu een cursus bij komt die in samenwerking tussen bibliotheek en ziekenhuis is opgezet.”
Oefenschermen DigiVitaler
Vanaf 1 juni 2022 is de cursus te volgen in de verschillende bibliotheken in Rivierenland. Cursisten leren in vier bijeenkomsten om in te loggen in het patiëntenportaal MijnZR. Ze maken kennis met beeldbellen via de app BeterDichtbij. De oefenschermen zijn ‘net echt’, waardoor het makkelijker wordt om het thuis zelf te doen. De bibliotheek heeft veel ervaring met het bieden van hulp in de digitale wereld. Het Informatiepunt Digitale Overheid is te vinden in veel bibliotheken en met cursussen als ‘Klik & Tik’ en ‘DigiSterker’ helpt de bieb inwoners op weg met de computer, het internet en de weg op de sites van de overheid.
De cursus start zodra er vier mensen in een gemeente zijn die de cursus willen volgen. De data worden dan samen afgesproken. De docent gebruikt herkenbare voorbeelden en legt alles stap voor stap uit. Door zelf te oefenen ontdekken cursisten dat ‘digitaal’ veel voordelen heeft. Deelname is gratis en deelnemers hoeven geen lid te zijn van de bibliotheek.