BovenIJ voert BeterDichtbij ziekenhuisbreed in

28 januari 2019
BovenIJ-ziekenhuis-dankzij-BeterDichtbij-app
Patiënt
Nieuws

Sinds de start van de afgelopen vrijdag afgeronde e-healthweek 2019 wordt BeterDichtBij in het hele BovenIJ ziekenhuis ingezet. De afgelopen maanden is hiermee proefgedraaid, vertelt woordvoerster Ilse van Woudenberg desgevraagd aan ICT&health. "We zijn er in 2016 mee gestart als pilot om te kijken of en hoe de dienst werkt. De afgelopen maanden is het ziekenhuisbreed uitgerold."

Aansluiten op zorgvernieuwing

Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter van het BovenIJ ziekenhuis, geeft aan op deze manier aan te willen sluiten op vernieuwing in de zorg en een beter service te willen bieden. Via de BeterDichtbij-app kunnen patiënten een vraag stellen over hun behandeling op het moment dat het hun uitkomt. “Patiënten ervaren hierdoor meer grip op hun behandeling’, vertelt dermatoloog Björn Scholten in een persbericht van het ziekenhuis. “En even een app versturen gaat sneller dan een telefoontje naar de polikliniek.”

Ook dermatoloog Gamze Piskin gebruikt de BeterDichtbij-app bij haar patiënten. “In deze tijd waarin we veel via onze schermen communiceren is het eigenlijk best vreemd dat je alleen in de spreekkamer contact kunt hebben met je arts. Het is goed dat je als patiënt ook via de app vanuit huis of de tram een vraag kunt stellen over je behandeling. Af en toe sturen ze ook een foto mee. Ik vind het fijn om ook via de app te kunnen communiceren met mijn patiënten.”

De appjes van patiënten komen via een berichtenprogramma binnen op de polikliniek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangen ze antwoord. Dermatoloog Scholten ondervond de voordelen van de snelle manier van contact. “Via de app ontving ik een vraag van een medewerker van de thuiszorg. Zij verzorgde de wond van één van onze patiënten. Dankzij de meegestuurde foto kon ik haar meteen adviseren. Dit scheelde de patiënt een ritje naar het ziekenhuis.”

Zorg samen met ketenpartners

Bestuursvoorzitter Van der Meer ziet de app als toekomstbestendig instrument om zorg op de juiste plek te kunnen bieden samen met onze ketenpartners. Reden voor het BovenIJ ziekenhuis om ook huisartsenpraktijken en de Huisartsenpost in de regio heeft uitgenodigd om aan te sluiten bij BeterDichtbij.

De praktijken binnen Huisartsen Monnickendam zijn al gestart, meer praktijken volgen waarschijnlijk later dit jaar. Net als in het ziekenhuis wordt de patiënt in de huisartsenpraktijk altijd persoonlijk uitgenodigd door de eigen huisarts of zorgverlener om BeterDichtbij te gebruiken. Patiënten hoeven maar één app op hun smartphone te zetten, waarmee ze met meerdere zorgverleners in gesprek kunnen.

Groei BeterDichtbij

BeterDichtbij is geïnitieerd door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en sinds 1 januari 2018 verzelfstandigd, waardoor de dienst beschikbaar is voor alle zorgorganisaties in Nederland om aan deel te nemen. BeterDichtbij meldde eerder in januari dat 15 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken inmiddels gebruik maken van de communicatie-app.

Zo gingen onlangs het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel en Nij Smellinghe in Drachten met de app aan de slag voor laagdrempelige communicatie tussen patiënten en hun zorgverlener. Gelre ziekenhuizen (Apeldoorn, Zutphen) doet dat ook en liet in januari weten het eerste topklinische opleidingsziekenhuis (STZ) te zijn dat de digitale dienst inzet.
Het Maasziekenhuis Pantein bracht eind december 2018 naar buiten dat het een proef met beeldbellen met BeterDichtbij ging uitbreiden.

Beeldbellen is sinds 2018 mogelijk via de app door een samenwerking met KPN. Komend jaar wil het bedrijf achter de gelijknamige app, sinds januari 2018 verzelfstandigd, meer functies toevoegen. In 2019 moet onder meer mogelijk worden om geplande afspraken zichtbaar te maken in de BeterDichtbij app via de HL7/FIHR standaarden en kunnen zorgorganisaties automatische reminders versturen zoals een afspraakherinnering. Verder worden mogelijkheden toegevoegd voor het beveiligd koppelen van zelfmetingen.