BovenIJ ziekenhuis zet in op hybride zorg

14 februari 2022
Bovenij_Ziekenhuis_ICTH.1200
Monitoring
Nieuws

Het BovenIJ begon in 2016 als één van de eerste ziekenhuizen in Nederland met BeterDichtbij, waarmee patiënt en zorgverlener met elkaar kunnen appen en beeldbellen vanuit een beveiligde omgeving. In 2019 werd de app ziekenhuisbreed ingevoerd. Het contact met de zorgverlener is voor een patiënt zo een stuk laagdrempeliger geworden. Vanaf de eigen smartphone kunnen mensen op ieder gewenst moment een (niet spoedeisende) vraag insturen. De sinds 2018 bestaande beeldbelfunctionaliteit zorgt er bovendien voor dat de patiënt niet meer altijd voor een consult naar het ziekenhuis hoeft te komen.

Thuismonitoring BovenIJ

Samen met met e-health aanbieder Luscii is het BovenIJ gestart met de thuismonitoring van patiënten met COPD- en hartfalen, middels de app ‘Thuismeten’ Afhankelijk van de persoonlijke medische situatie krijgen patiënten via de app één of meerdere keren per week het verzoek om vragenlijsten in te vullen en/of meetwaardes door te geven. Bij afwijkende waardes wordt de betrokken zorgverlener in het BovenIJ ziekenhuis direct geïnformeerd.

"Thuismeten doen we om patiënten en hun mantelzorgers te ondersteunen in de behandeling van hartfalen", vertelt hartfalen-verpleegkundige Shanne Jonk. "Gewicht, bloeddruk en hartslag kunnen patiënten thuis zelf meten, waardoor de patiënt minder vaak naar het ziekenhuis hoeft te komen."

"Door thuis zelf de waardes te meten zoals van benauwdheid, hoesten en slijm, krijgen COPD-patiënten meer grip op hun eigen gezondheid", vult longverpleegkundige Lieke Spiegelenburg aan. Cardioloog Ad Bakx en longarts Jan-Willem Kroon zien het thuismeten als een mooie uitbreiding van de zorg aan patiënten. "We kunnen er zelfs eventuele ziekenhuisopnames mee voorkomen door snel te signaleren en het aantal herhaalbezoeken verminderen."

Hybride zorg

Het BovenIJ gaat het pakket voor thuismonitoring de komende tijd uitbreiden naar patiënten met oncologische aandoeningen en zwangerschapsdiabetes. Deze bredere inzet van thuismonitoring past volgens Edwin van der Meer, voorzitter van de Raad van Bestuur van het ziekenhuis, in de aanpak van digitale zorg. "Op basis van een duidelijke visie op hoe zorg er in de toekomst uit zal zien: deels in het ziekenhuis en deels digitaal, passend bij de individuele patiënt. ‘Oftewel hybride’."

De bestuursvoorzitter benadrukt daarbij dat digitale zorg persoonlijke zorg niet zal verdringen. "Al activeert 66 procent van onze patiënten de BeterDichtbij app, zorg is en blijft mensenwerk. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de uiteenlopende patiëntgroepen die er in Amsterdam-Noord en de regio zijn. Niet iedereen is digitaal vaardig, maar voor patiënten die dat wel zijn, of hun mantelzorgers, bieden deze digitale services grote voordelen."

Nieuwe dimensie

Digitalisering voegt een nieuwe dimensie toe aan de zorg, waarmee het BovenIJ de kwaliteit en continuïteit van zorg verhoogt, stelt Van der Meer tot slot. "We voorzien hiermee in een groeiende behoefte van patiënten om zelf meer grip te krijgen op hun gezondheid."