Buurtzorg stapt voor de beveiliging van 8000 iPads over op MobileIron Cloud

31 oktober 2016
Nieuws
Buurtzorg heeft ruim 10.000 verpleegkundigen in dienst om chronisch zieke patiënten, of patiënten die net uit het ziekenhuis komen, thuis te helpen. Via hun iPad kunnen zij een eigen Buurtzorgapp inzetten die toegang biedt tot voor hun werk noodzakelijke diensten, waaronder het bijhouden van patiëntengegevens en zaken- en salarisadministratie.

Het voordeel van het inzetten van een tablet is volgens Jos de Blok, CEO van Buurtzorg, dat zij niet langer alles op hoeven te schrijven of naar kantoor moeten gaan om papierwerk in te vullen. Deze mobiele werkstijl verkort de dagelijkse routines van de werknemers met ongeveer 10 procent; tijd die ze nu kunnen inzet om zorg te leveren. “Door de met MobileIron Cloud beveiligde mobiele apparaten hebben de verpleegkundigen meer tijd gekregen met cliënten,” aldus De Blok.

Pilotprogramma

Om de beveiliging, snelheid en nauwkeurigheid van de patiëntenadministratie te verbeteren, begon Buurtzorg eerder dit jaar een pilotmobiliteitsprogramma waarin een aantal verpleegkundigen iPads mee kregen op hun rondes. Het bedrijf koos aanvankelijk AirWatch voor hulp bij de uitvoering hiervan. Buurtzorg zocht een partner met een plaatselijk kantoor en ondersteuning voor betere klantenservice en communicatie. Daarom is de organisatie voor haar vereiste Enterprise Mobility Management (EMM) uiteindelijk overgestapt op MobileIron Cloud.

Het initiële pilotprogramma met MobileIron was succesvol, redenom alle, inmiddels meer dan 8.000 iPads, over te zetten naar MobileIron Cloud. Het bedrijf gebruikt momenteel MobileIron Cloud om al deze apparaten goed beveiligd te beheren en om beveiligingsmaatregelen toe te passen zoals wachtwoordbeleid en het wissen van apparaten op afstand voor het geval een apparaat wordt verloren of gestolen. Met MobileIron Cloud kan het bedrijf beveiligingsbeleid over de gehele mobiele vloot naleven en ervoor zorgen dat de apparaten de meeste recente privacyreglementen volgen.

Minder tijdrovend proces

Buurtzorg stelt dat het nu volledig geïnstalleerde apparaten bestelt door ze aan te schaffen via het Apple Device Enrollment Program (DEP) en MobileIron Cloud. IT-beheerders kunnen meerdere apparaten tegelijk instellen en de Buurtzorgapp, e-mail, beveiligingsmaatregelen en meer configureren. Voorheen was de installatie van de apparaten een tijdrovend proces. Nu kunnen apparaten binnen enkele minuten worden geïnstalleerd en zodanig naar werknemers worden opgestuurd dat de apparaten gebruiksklaar zijn zodra ze worden aangezet.

Buurtzorg onderhoudt ook een eigen appstore via MobileIron Cloud. In de openbare appstore zijn veel apps beschikbaar die echter niet allemaal de best mogelijke informatie of gebruikerservaring bieden. Elk apparaat heeft nu een aantal algemeen beschikbare gezondheids-apps die volledig door de IT-afdeling van het bedrijf zijn gescreend. Tijdens hun rondes hebben de verpleegkundigen behoefte aan informatie over geneesmiddelen, aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer, en andere zaken die gerelateerd zijn aan de gezondheidszorg.